r404

قرار گرفتن در معرض گاز فریون

قرار گرفتن در معرض گاز فریون وابسته است به مقدار گازی که در سیستم تهویه ویا فضای باز موجود است.ما در این مقاله قصد داریم در خصوص عوارض گاز فریون و خود گاز فریون اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

گاز فریون چه عوارضی دارد؟

در واقع گاز فریون، همان گازی که از کپسول گاز کولر ۲۲ خارج می شود، مسوم کننده بود و عوارض بسیار زیادی برای انسان در بر دارد. گاز فریون در وسایلی که خنک کننده هستند همانند کولر و یا یخچال مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نشت کپسول گاز کولر ۱۳۴ یا همان گاز فریون امری کاملا طبیعی است که ممکن است در حین جا به جا کردن کولر و یا ماندن این وسیله در مدت زمان طولانی در یک جا به صورت ثابت اتفاق بی افتد. که این موضوع نیز به دلیل فرسوده شدن کپسول گاز کولر می باشد.

کپسول گاز کولر از جمله مهم ترین بخش های کولر است که اگر با غلظت کافی درکولر و یا دیگر وسایل خنک  جریان نداشته باشد، ممکن است مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد، که از جمله آن می توان به عوارض گاز فریون اشاره کرد.

یکی از اقداماتی که بایستی در زمان سرویس کولر انجام شود، بررسی میزان گاز فریون  است. در صورتی که میزان این گاز کم شود، باید به صورت خود به خود گاز تخلیه شده و تمامی لوله های مسی مورد بررسی قرار بگیرند. تا بتوان محل نشت گاز را پیدا کرده و از بروز عوارض گاز فریون جلوگیری کرد.

مقادیر گاز فریون بر اساس نوع استفاده آن به شرح زیر است:

1- کولر ماشین از 500 گرم تا 1.5 کیلوگرم
2- سیستم های تهویه مطبوع خانگی کمتر از 500 گرم
3- مجتمع های تجاری یا مسکونی که از سیستم اسپلیت استفاده میکنند1 کیلو به ازای هر یک تن گاز R22
توجه: گاز فریون همچنین به طور وسیعی در صنعت مواد غذایی در هنگام ذخیره سازی,پردازش و حمل و نقل از جمله سوپرمارکت ها دارای کارایی بسسیار زیادی است.
اثرات بهداشتی گاز مبرد:

گاز فریون گازی است بی رنگ و عمدتاً بی بو.هنگامی که آن را عمیقاً استنشاق کنید میتواند به سلول های تنفسی شما به خاطر قطع شدن اکسیژن آسیب برساند. به عنوان مثال ریختن گاز بر روی پوست یا تنفس آن در نزدیکی ظرف باز باعث صدمات خفیفی خواهد شد.با این حال شما باید از هر گونه تماس با این ماده شیمیایی خودداری کنید.بنا به گزارش ها فریون اثرات جدی بلند مدتی ندارد.این گاز باعث سرطان، جهش در کروموزوم و یا باعث آسیب به کبد نم یشود.
در درجه اول یک اختناق آور است که به سادگی جایگزین اکسیژن شده و باعث سرگیجه و خفقان در غلظت های بالا میشود. البته افرادی که سابقه مشکل قلبی داشته باشند، بیشتر در معرض خطر خواهند بود ؛از زمانی که ثابت شده این گاز باعث نامنظم شدن ضربان قلب و یا تپش در قلب میشود.

گازی که در کپسول گاز کولر  وجود دارد، چه نام دارد؟

در واقع به آن دسته از مواد شیمیایی که در دستگاه های سرد کننده مورد استفاده قرار می گیرد، فریون گفته می شود. بنابراین می توان گفت گازی که در در کولرها وجود دارد نیز گاز فریون است. این ماده در دمای معمولی اتاق به شکل گاز بوده اما زمانی که در دمای پایین و سرد قرار می گیرد، به شکل مایع در می آید. این گاز قابلیت اشتعال نداشته و کاملا بی بود است.

گاز فریون در انواع مختلفی وجود داشته و در کپسول های ارائه می گردد. انواع گاز فریون عبارتند از:

  • کپسول گاز کولر R22
  • کپسول گاز کولر R134 که این نوع بیشتر برای کولر ماشین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کپسول گاز کولر فریون R410

در ادامه به بررسی عوارض گاز فریون خواهیم پرداخت.

نشت گاز فریون چیست؟

در صورتی که بنا به دلایلی که در بخش اول مقاله بیان کردیم، گاز فریون از کپسول گاز کولر ۱۳۴خارج‌ شد، نشت گاز فریون اتفاق افتاده و عوارض گاز فریون رخ خواهد داد. در زمان نشت گاز فریون، به دلیل این که این گازی سنگین می باشد خیلی زود به زمین رسیدن و به دلیل نوساناتی بسیار بالایی که در آن وجود دارد، خیلی سریع در هوا پراکنده خواهد شد. در این شرایط باید خیلی سریع برای برطرف مشکل اقدام کرد زیرا عوارض گاز فریون بسیار خطرناک می باشد.

چرا گاز فریون نشت می کند؟

در ابتدا اگر کولر به درستی نصب نشده باشد، بدون شک نشتی گاز فریون رخ می دهد. علاوه بر این فرسایش کپسول گاز کولر ۲۲ نیز می تواند موجب نشت گاز فریون شود. در واقع این مشکل با خرید گاز فریون ۱۳۴ یا ۲۲ به راحتی حل می شود. از جمله دیگر دلایلی که می تواند منجر به نشت گاز فریون درکولر شود، آسیب دیدن بدنه کولر خواهد بود. شما بایستی برای اطمینان از عملکرد کولر گازی و نشت کردن آن، هر سال یک بار کاملا آن را بررسی کنید. در صورتی که از عمر کولر شما بیش از ۱۰ سال است که می گذرد، بهتر است که برای تعویض و خرید کولر گازی اقدام کنید.

عوارض گاز فریون

از جمله عوارض گاز فریون، به نظر افتاد سلامت جسم می باشد. زمانی که این گاز با پوست بدن انسان در تماس باشد، موجب تحریک شدن و ترک خوردگی بسیار شدید پوست خواهد شد.

استنشاق گاز فریون نیز می تواند سبب افزایش ضربان قلب، ناهماهنگی و سرگیجه گردد‌. اگر انسان در مدت زمان زیادی در معرض گاز فریون  قرار بگیرند بیهوش شده و باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد. افرادی که دارای مشکلات تنفسی و قلب هستند، بیش تر در معرض عوارض گاز فریون قرار خواهند گرفت.

خرید کپسول گاز کولر R 134

همان طور که گفته شد، فرسودگی کپسول گاز کولر می تواند یکی از دلایل نشت گاز فریون باشد. شما می توانید برای خرید انواع کپسول گاز کولر به سایت تهران فریون مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *