روش شارژ گاز مبرد R404A و موارد استفاده از آن

روش شارژ گاز مبرد R404A و موارد استفاده از آن

هر کدام از گازهای مبرد با روش مخصوص به خود شارژ می‌شوند. اگر بخواهیم از گاز R404A استفاده کنیم باید با روش شارژ کردن این گاز آشنا باشیم. این گاز یکی از پرکاربردترین گازهای مبرد در جهان است که به طور گسترده در صنایع تجاری و تبریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل محبوبیت این گاز تنها به خاطر کاربرد گسترده آن نیست بلکه این گاز زمانی که تولید شد، به عنوان بهترین جایگزین برای گازهای مبرد مخرب لایه ازون انتخاب شد. از این رو استفاده از آن رایج شد تا جایی که امروزه عنوان پرکاربردترین گاز مبرد جهانی را به خود اختصاص داده است. در ادامه با روش شارژ گاز R404A و خصوصیات این گاز مبرد، آشنا شوید.

روش شارژ گاز مبرد R404A

در ابتدا باید بدانید که گاز R404A ترکیبی از سه گاز مبرد است. گاز R125، R134A و R143A با نسبت‌های معینی در ترکیبات این گاز به کار رفته‌اند. R125 44 درصد و R143A 52 درصد و R134a تنها 4 درصد در این گاز به کار رفته است. نکته مهمی که برای شارژ این گاز باید بدانید، این است که درصد ترکیبات آن بسیار مهم است و اگر این درصد تغییر کند، گاز کارایی لازم را نخواهد داشت. از این رو هنگام شارژ دستگاه با این محصول، از گاز مایع استفاده می‌کنند. گاز مایع درصد نسبت مشخصی دارد و دچار تغییر نخواهد شد.
روش شارژ گاز مبرد R404A به این صورت است که در ابتدا باید زمانی که کمپرسور خاموش است، در خط دیس شارژ، کپسول را به دستگاه وصل کنیم و آن را در موقعیت شارژ قرار دهیم. شیر کپسول را باز کنید تا گاز مایع به آرامی به سیستم تزریق شود.
چه زمانی متوجه شویم که شارژ گاز مبرد به اتمام رسیده است؟
برای این که متوجه این موضوع شوید باید به تغییرات کپسول توجه کنید. اگر همچنان سیستم مکش در حال کار باشد، یعنی شارژ به اتمام نرسیده است. زمانی که متوجه این موضوع شدید که دیگر گازی وارد سیستم نمی‌شود می‌توانید شیر کپسول را ببندید و آن را از دستگاه جدا کنید. در این وضعیت شارژ کامل، انجام گرفته است.

 

چه نکاتی را هنگام شارژ گاز R404A باید رعایت کنیم؟

این گاز تنها با روغن پلی یول استر سازگاری دارد، در هنگام تعویض گاز سیستم و شارژ آن، این موضوع را مد نظر قرار دهید. در صورتی که می‌خواهید گاز کمپرسورهای قدیمی را تعویض کنید، حواستان را جمع کنید که روغن‌های معدنی با گاز R404A سازگاری ندارند.
گاز R404A با میزان متفاوتی شارژ می‌شود. برای شارژ این گاز باید به دمای اپراتور و نوع سیستم توجه کرد.
پس از شارژ گاز باید کپسول را در وضعیتی قرار دهید که امکان خروج جزئی مایع مبرد را داشته باشد تا مایع خارج شده از کپسول، بتواند تا حدی تبخیر شود و وارد کمپرسور نشود.

آشنایی با کاربرد گاز R404A

این گاز معمولاً برای سیستم‌های سردسازی که دمایی بین 45- درجه و 15 درجه دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که پایداری و بازدهی گاز r404A بالا است، در صنایع حمل و نقل و مواردی که نیاز به بازه دمایی بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز بدون بو و بدون رنگ است و با آب و هوا هیچ واکنشی ندارد. از این رو برای مصارف خانگی بسیار مناسب است. گاز R404A از انواع گازهای بی خطر است و قابلیت انفجار ندارد. در بیشتر یخچال‌ها و چیلرها نیز می‌توانید کاربرد این گاز را مشاهده کنید.
شما به طور معمول در فروشگاه‌هایی که مواد غذایی خود را درون یخچال‌های ویترینی نگه‌داری می‌کنند، شاهد استفاده از گاز R404A هستید. از آن جایی که گاز R404A غیر سمی است، برای مصارف گوناگون کاربرد زیادی دارد. در صورت نشتی و از بین رفتن گاز مبرد R404A خطری اطرافیان را تهدید نمی‌کند. این موضوع در حالی مهم است که در گذشته، گازهای قابل اشتعال و سمی در بخش خنک سازی یخچال‌ها و چیلرها مورد استفاده قرار می‌گرفت. گازهای مبرد قدیمی نه‌تنها خطری بزرگ برای جان انسان‌ها محسوب می‌شدند، بلکه مخرب محیط زیست نیز بودند. بی خطری گاز R404A باعث شده، استفاده از این گاز مبرد در صنایع یخچال سازی و کولرسازی رایج شود.

 

کپسول گاز r404a

 

سخن پایانی :

ما در این بخش برای شما عزیران نکات و طریقه ی شارژ گاز مبرد R404A را شرح دادیم شما دوستان می توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر از انواع مختلف گازها از جمله گازهای r134a و گاز r22 با ما در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۹ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *