گاز فریون 22

گاز فریون 22

گاز فریون 22 یکی از گازهای مبرد است که در کشورهای جهان سوم به دلیل قیمت پایین آن، بسیار محبوب و پر مصرف است. ما در این مقاله قصد داریم ترکیبات تشکیل دهنده و گاز های مناسب که می توانند جایگزین این گاز شوند را برای شما بیان کنیم.

ترکیبات تشکیل دهنده گاز فریون 22 و تفاوت آن با مبردهای دیگر :

این گاز دارای ترکیبات کلر در فرمول مولکولی خود است از این رو یک گاز مخرب محیط زیست و لایه ازون محسوب می‌شود. فرمول شیمیایی R22 CHCLF2 است که با نام آیوپاک کلرو دی فلورو متان در بازار به فروش می‌رسد. گاز فریونی R22 عضوی از HCFC ها یا هیدروفلوئرو کربن ها است که به عنوان گاز مبرد در سیستم‌های سرمایشی به کار می‌رود. با ترکیبات تشکیل دهنده گاز مبرد R22 و تفاوت آن با دیگر گازهای مبرد آشنا شوید.
خواص و ویژگی‌های گاز مبرد R22
فرمول شیمیایی محصول CHCLF2 است و جرم مولکولی آن 86.5 mol/g است.
نقطه جوش آن منفی 40.7 درجه است.
بی رنگ و بی بو است.
فشار بحرانی آن 4990 kpa است.
مدت زندگی در اتمسفر، 12 سال است. (این مولکول به مدت 12 سال، لایه ازون را تخریب می‌کند و بعد از آن از چرخه فعالیت باز می ایستد.)
نقطه جوش R22، منفی 40.7 درجه سانتی گراد است. نقطه جوش های بسیار پایین گازهای مبرد باعث شده تا از آن ها در سیستم خنک سازی استفاده شود.
کاربرد گاز مبرد R22
این گاز از آن دسته گازهایی است که با انواع روغن های معدنی همچون روغن سفید و آلکیل بنزن و روغن پلی استر، سازگاری دارد. در سیستم تبرید کولرهای خودروها، یخچال‌های قدیمی و تهویه مطبوع واحدهای صنعتی و تجاری از R22 استفاده می‌شود. استفاده از این گاز به دلیل قیمت مناسبی که دارد، همچنان رایج است اما گفته می‌شود تا سال 2020 تولیدات گاز مبرد R22 پایان خواهد یافت. تاکنون چندین جایگزین مناسب برای گاز R22 به بازار آمده اند که البته قیمت بالاتری نسبت به R22 دارند و همین امر باعث شده کمتر مورد توجه قرار گیرند.

 

گاز فریون 22

کپسول حاوی گاز فریون 22

چه گازهایی می‌توانند جایگزین گاز فریون 22 شوند و تفاوت آن ها با یکدیگر چیست؟

همان طور که R22 جایگزین بهتری برای R12 بود، امروزه گازهای مبرد جدیدتری به بازار راه یافته اند که بازدهی بالاتر و اثرات تخریبی پایین تری نسبت به R22 دارند. بهترین جایگزین های گاز R22 را می‌توان گازهای R407C، R407B، R407A، R422B، R422C و R422D دانست. به تازگی گاز مبرد جدیدی نیز ساخته شده است که با نام R600 شناخته می‌شود. r600 نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای این محصول باشد. در ادامه خواص گازهای جایگزین R22 را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تفاوت گاز فریون 22 با گاز R407C :

گاز R407C مبرد تنها از یک گاز تشکیل نشده است. برای ساخت R407C به نسبت‌های مشخصی R134A، R32 و R125 به کار رفته است. این سه ترکیب با یکدیگر خواصی مشابه گاز مبرد R22 می‌سازند اما نسبت به ضررهایی که گاز R22 به محیط زیست وارد می‌کند، بی ضررترند. جالب است بدانید هر یک از ترکیبات کار خاصی را در این سیستم تبریدی انجام می‌دهند. برای مثال R32 به عنوان ایجاد کننده ظرفیت گرمایی فعالیت می‌کند، R125 باعث کاهش قابلیت اشتعال زایی می‌شود و مبرد R134a باعث کاهش فشار می‌شود. همه این موارد دست در دست هم می‌دهند و خاصیت مشابه R22 را تشکیل می‌دهند.
R422C: این گاز مبرد عملکرد بهتری نسبت به R22 در دمای متوسط دارد. از گاز مبرد R422C در فشار بالا استفاده می‌شود. برای روغن کاری این گاز باید از روغن پلی استر مصنوعی استفاده کرد. استفاده از این گاز نسبت به گازهای دیگر جایگزین R22 کمتر است که شاید یکی از دلایل آن قیمت بالاتر آن نسبت به گاز مبرد فریونی R22 باشد.

 

تفاوت گاز فریون 22 با گاز R600A :

مبرد R600A جدیدترین گاز مبردی است که به بازار آمده است و در مقایسه با R22 به طرز چشمگیری راندمان بالاتری دارد. این مبرد به میزان قابل توجهی اثرات تخریبی کمتری بر روی محیط زیست دارد. همه گازهای مبرد، باعث گرم تر شدن کره زمین می‌شوند اما R600A تا حد زیادی از این خاصیت آلودگی دور مانده است و در گرم تر شدن زمین، نقش بسیار کمی دارد. از طرفی نه تنها بازدهی وسایل سرمایشی با R600A افزایش خواهد یافت بلکه میزان مصرف انرژی در این وسایل تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد تا چند سال آینده استفاده از گاز مبرد R600 عمومی تر شود.مشاورین تهران فریون آماده پاسخ گویی به تمام سوالات شما عزیزان در ساعت اداری هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
1 پاسخ

تعقیب

  1. […] غیر خورنده بودن و غیر اشتعال‌زا بودن آن اشاره کرد. از کپسول R22 در چیلرها و پمپ‌های حرارتی نیز استفاده می‌شود. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *