گازهای فریون مناسب یخچال

معرفی انواع گاز های مبرد یخچال

در تمام سیستم های برودتی همانند یخچال، کولر، تهویه مطبوع و…. از گازی استفاده می شود که به آن گاز خنک کننده یا گاز مبرد می گویند. وجود مبرد در یخچال دارای اهمیت بسزایی می باشد. در زمان های بسیار گذشته در یخچال های قدیمی از آمونیاک برای خنک کردن سیستم استفاده می شود. این گاز وظیفه داشت تا گرمای داخل سیستم را به خود جذب کرده و به بیرون انتقال دهد. امروزه گازهای مبرد که به آن ها فریون نیز گفته می شوند، این وظیفه را در سیستم های خنک کننده انجام می دهند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی گازهای فریون مناسب یخچال بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می شود که حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

همان طور که گفته شد گاز مبرد وظیفه ایجاد سرما در فضای داخلی و همچنین جذب گرما را به عهده دارد. این گاز در ابتدا وارد کندانسور شده و زمانی که فشار  آن بالا رفت، به صورت مایع خنک کننده در می آید. در نهایت این مایع گرمای وجود در یخچال را به خود جذب کرده و باعث سرد شدن آن خواهد شد.

لازم است بدانید که گاز های فریون مناسب یخچال در حال حاضر در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌ شود. براساس تحقیقاتی که وجود دارد، مشخص شده که مبرد ها برای محیط زیست آسیب های بسیار زیادی را همراه دارند. اما هر نسل از این گازها از نسل قبلی خود دارای آسیب کم تری می باشد‌. در ادامه انواع مبرد یا همان گاز فریون که در یخچال فریزر مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی می کنیم.

چه گازی برای یخچال فریزر مناسب است؟

در بخش مقدمه نیز گفته شد که گازهای فریون مناسب یخچال در انواع گوناگونی تولید شده و به بازار ارائه می شود. به طور کلی انواع مبرد یخچال فریزر عبارتند از:

گازهای فریون مناسب یخچال مدل R134A

از جمله متدوال ترین و بهترین مبردها برای یخچال می توان به کسپول گاز R134  اشاره کرد. این نوع مبرد در نسبت به انواع دیگر دارای کیفیت بالایی بوده و در حال حاضر مورد استقبال بسیاری از تولیدکنندگان سیستم های سرمایشی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این نوع گاز فریون نسبت به دیگر گازها دارای آسیب بسیار کم تری برای لایه اوزون و محیط زیست می باشد.

گازهای فریون مناسب یخچال مدل r410

این مدل مبرد از متداول ترین گازهای فریونی بوده که در یخچال فریزر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید که این گاز در واقع ترکیبی از مبردهای r125  و R32 است که به مقدار برابری از هریک آن ها استفاده شده است. این مبرد به دلیل این که از چند مدل گاز فریون تولید شده باید به صورت مایع شارژ گردد.  این مبرد دارای نقطه جوشی بسیار پایینی است که این ویژگی برای استفاده در سیستم های سرمایشی اهمیت بسزایی دارد.

گازهای فریون مناسب یخچال مدل R22

از دیگر مدل گازهای فریون مناسب یخچال می توان به گاز r22 اشاره کرد. این مبرد نسبت به مدل های قبلی نسبتا قدیمی تر بوده و در حال حاضر استفاده چندانی ندارد. حتی در برخی از کشورهای توسعه یافته استفاده از این مبرد ممنوع شده است. زیرا این گاز موجب تخریب لایه اوزون شده و تاثیرات مخربی را برای محیط زیست به همراه دارد.

گازهای فریون مناسب یخچال مدل R404

گاز مبرد r404  نیز از جمله مبرد‌هایی است که از آن در یخچال ها استفاده می شود. این گاز فریون در واقع جایگزینی برای مدلr22  است که برای مواردی که دمای متوسط نیاز است، مورد به کار می رود. در چند سال اخیر این مبرد دارای محبوبیت زیادی در میان دیگر گازهای فریون بود. اما پس از مدتی مشخص شد که این گاز تاثیرات مخربی را به همراه دارد، استفاده از آن در سیستم های برودتی ممنوع شد.

چه گازی برای یخچال فریزر مناسب است؟

 

کدام یک از گازهای فریون مناسب یخچال فریزر است؟

همان‌طور که متوجه شدید، گازهای فریون دارای انواع مختلفی می باشد. اما ممکن است این سوال برای برای شما پیش بیاید که کدام از آن ها برای استفاده در یخچال فریز بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کپسول گاز R134  می تواند بهترین گزینه موجود باشد. زیرا هم تاثیر مخربی برای محیط زیست ندارد و هم این که دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد گازهای مبرد می توانید به سایت تهران فریون مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *