نکات ایمنی کپسول های گاز

نکات ایمنی کپسول گاز

اول ایمنی بعد کار… جمله‌ای که بارها و بارها شنیده‌ایم اما متأسفانه بسیاری از افراد به آن عمل نمی‌کنند. یکی از مواردی که رعایت نکات ایمنی در آن بسیار اهمیت دارد، استفاده از کپسول‌های گاز و سیلندرها است. اگر ناآگاهانه از کپسول‌های گاز استفاده شود، بی‌شک خطرات جبران ناپذیری شما را تهدید خواهد کرد. تنها با رعایت چند نکته ساده، می‌توان سلامتی خود را تضمین کرد. در این بخش ما قصد داریم در مورد نکات ایمنی کپسول های گاز برای شما دوستان توضیحاتی را ارائه دهیم. 

 

چرا باید در استفاده از کپسول گاز و سیلندرها مراقب بود؟

در ابتدا باید بدانید که محتویات هر کپسول با دیگری متفاوت است و هر کدام خطرات مخصوص به خود را دارند. برای مثال ممکن است، برخی گازها خاصیت خورندگی و سمی بودن داشته باشند و برخی دیگر باعث خفگی شوند. برخی از سیلندرها قابلیت اشتعال زایی دارند و برخی دیگر غیر اشتعال زا هستند. در هنگام کار کردن با هر کپسول گاز و سیلندری باید به محتویات داخل آن توجه کنید. تنها نکته مشترکی که در انواع کپسول‌ها وجود دارد، فشرده بودن محتویات داخل آن ها است. فشرده بودن این گازها می‌تواند کپسول‌های گاز را همچون یک بمب خطرناک فعال کند. از این رو مراقبت از کپسول‌ها و سیلندرها و رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است.

 

نکات ایمنی کپسول گاز های مبرد یخچالی 

به طور کلی گازهایی که دارای منواکسید کربن، کلر و آمونیاک باشند، در صورت نشتی، خطرناک خواهند بود.

این گازها به شدت سمی هستند و در صورتی که استنشاق شوند احتمال بیهوشی و مرگ را برای مصرف کننده به همراه خواهند داشت.

درباره کپسول گازهای یخچالی نیز این مورد صدق می‌کند. برخی از این گازها به ویژه گازهای قدیمی تر که به تازگی به بازار راه یافته بودند، از ترکیبات کلردار و آمونیاک دار تشکیل می‌شدند که به شدت سمی و خطرناک محسوب می‌شدند.

در ادامه گازهای مبرد دیگری جایگزین آن ها شد که خطر اشتعال زایی و سمی بودن را تا حد چشمگیری کاهش داد.

گازهای مبرد قدیمی نه‌تنها به بدن آسیب می‌رساندند بلکه برای محیط زیست و لایه ازون هم خطرناک محسوب می‌شدند.

در رعایت نکات ایمنی کپسول های گاز مبرد نیز باید خیلی مراقب بود. یک اشتباه کوچک ممکن است مصرف کننده را به دام مرگ و یا قطع عضو بکشاند.

 

نکات ایمنی در استفاده از کپسول‌های گاز و سیلندرها

رعایت نکات ایمنی برای کپسول های گاز از مهم ترین کارها برای افراد در زندگی روزمره ی خود می باشد که این نکات عبارتند از:

  • از آن جایی که سیلندرها عموماً حاوی گازهای فشرده‌اند و این گازهای فشرده ممکن است اشتعال زا باشند، باید آن ها را در محیطی مناسب نگهداری کنید. اگر محیط نگهداری سیلندرها و کپسول‌های گاز مناسب نباشد، می‌تواند آن ها را به یک راکت خطرناک تبدیل کند که قابلیت تخریب دیوارهای یک ساختمان را دارد. محیط نگهداری هر سیلندر متفاوت از دیگری است. پیش از استفاده از آن ها، درباره محیط مناسب آن ها اطلاعات کسب کنید.
  • اگر از کپسول‌های گاز مبرد استفاده می‌کنید حتماً در محیط باز اقدام به شارژ کردن سیستم‌های سرمایشی کنید. تنفس برخی از این گازهای مبرد، باعث ایجاد احساس سرگیجه، خفگی و بیهوشی می‌شود. در صورتی که میزان استنشاق شده از این گازها بالا باشد، ممکن است خطر مرگ، جان فرد را تهدید کند.
  • از آن جایی که گازهای مبرد نقطه جوش پایینی دارند به محض نشتی و تماس با بدن، باعث سرمازدگی شدید بدن می‌شوند. از این رو حتماً در هنگام استفاده از گازهای مبرد، از دستکش مخصوص و عینک استفاده کنید. شک نکنید که برخورد کمترین گاز مبرد با قرنیه چشم، باعث از بین رفتن قرنیه چشم خواهد شد. استفاده از عینک را جدی بگیرید.
  • به‌هیچ‌عنوان سیلندرها را روی زمین هل ندهید. اگر می‌خواهید آن ها را جابجا کنید باید آن را به صورت عمودی روی پایه بچرخانید یا از یک وسیله چرخ دار کمک بگیرید. هل دادن سیلندرها بر روی زمین، ممکن است باعث آسیب دیدن بدنه آن ها و انفجار شوند.
  • حواستان باشد به‌هیچ‌عنوان کپسول‌های گاز و سیلندرها را از درپوش یا شیر آن بلند نکنید. وزن کپسول‌های گاز معمولاً بالا است و بلند کردن آن ها از درپوش و شیر آن، باعث آسیب دیدن این بخش‌ها می‌شود.
  • اگر سیلندر شما حاوی گازهای اشتعال زا است، از نگهداری آن در کنار گازهای اکسید کننده بپرهیزید.
  • بعد از اتمام کار همیشه شیر خروجی و رگولاتورهای سیلندر را چک کنید تا از عدم نشتی گاز مطمئن شوید.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *