گاز فریون R23

گاز فریون R23

گاز فریون R23

گاز r23 که یک HFC است هیچ اثر مخربی بر لایه ازون نمی گذارد و به عنوان یک مبرد خوب از این نظر می شود در نظر گرفت. گاز مبرد R23 در تجهیزات جدید که دماهای بسیار پایین (حدود 70 الی 100 سانتی گراد) دارند، استفاده می شود.

خرید و فروش گازهای مبرد در انواع مختلف به صورت گسترده‌ ای در تهران فریون انجام می‌ شود. این گازها می‌ توانند موارد مصرف زیادی داشته باشند. اما معمولاً از آنها برای کولر گازی‌ ها استفاده می‌ کنند.

در این مقاله می‌ خواهیم به طور مشخص راجع به خرید و فروش گاز r23 با شما صحبت کنیم که برای دماهای خیلی پایین مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اگر می‌ خواهید اطلاعات کافی در مورد این نوع گازها داشته باشید، تا انتها با ما همراه شوید.

گاز مبرد چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به گاز مبرد r23 صحبت کنیم، بهتر است که یک تعریفی راجع به این نوع گاز ها داشته باشیم. گاز r23 که به آن گاز فریون r23 هم گفته می‌ شود، در یخچال‌ های خانگی، سردخانه، چیلر و کولر گازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد اما به طور کل می‌ تواند شبیه به خون داخل رگ عمل کند.

فرض کنید که شما قرار است کمپرسور را قلب سیستم و تکنولوژی در نظر بگیرید. در چنین حالتی اپراتور و کندانسور شبیه به دست و پای سیستم هستند و خون داخل آن ها همین گاز مبرد است که باعث می‌ شود سیستم عملکرد درستی داشته باشد.

گاز فریون R23

 

 

گاز r23 جایگزین چه گازهایی شده است؟

جایگزین بسیار خوبی برای گاز های R13 و R503 به حساب می آید. کپسول گاز R23 فقط در سیستم های آبشاری و دمای تبخیر بین -60 الی -100 درجه سانتی گراد و تراکم دمای 10 الی 40 سانتی گراد استفاده می شود.

همچنین خواص ترمودینامیکی آن بسیار شبیه R13 می باشد. گاز r23 کاربردهای گوناگونی در یخچال های صنعتی، داروسازی، کاربردهای پزشکی دارد.

سرماسازی آن بیشتر از R13 و کمتر از R503 است. دارای GWP =14,800 می باشد. دیگر مشکل این گاز این است که باید در سیستم هایی به کار گرفته شود که با روغن های پلی استر کار میکنند.

توضیحات کلی در مورد گاز مبرد R23

گاز r23 به طور وسیعی خرید و فروش می‌ شود. داخل آن را روغن‌ های مخصوصی به نام روغن POE می‌ ریزند. در واقع شارژ آنها از طریق همین روغن‌ ها به صورت دوره‌ ای انجام می‌ شود.

معمولا در آنها از کمپرسورهایی استفاده می‌کنند که سری LP داشته باشند. زمانی که می‌ خواهید کمپرسورها را انتخاب کنید، کافی است که با شرکت سازنده آنها تماس بگیرید.

به طور کل این مبردها می‌ توانند تا دمای ۹۰ درجه هم فعالیت داشته باشند. به همین دلیل فروش گاز مبرد r23 خیلی وسیع انجام می‌ شود.

 

گاز مبرد چیست؟

 

خصوصیات گاز مبرد

اگر بخواهیم راجع به خصوصیات این نوع گازها صحبت کنیم، به موارد زیادی باید اشاره کنیم. به همین دلیل است که خرید مبرد r23 به صورت گسترده انجام می‌ شود. به طور کل خصوصیات و ویژگی‌ های آنها شامل موارد زیر است:

  • مهم ترین ویژگی که در مورد آن ها وجود دارد، این است که غیر قابل اشتعال هستند. در نتیجه استفاده از آنها در محیط‌ های مختلف خطر ایجاد نمی‌ کنند‌.
  • با روغن‌های POE سازگاری بالایی دارند و برای شارژ آنها می‌ توانید از این نوع روغن‌ ها استفاده کنید.
  • فشار بالای آنها برای دمای پایین گزینه بسیار عالی است و تحمل این را دارند که در رنج دمایی ۴۰ تا منفی ۸۰ درجه هم فعالیت کنند. به خاطر همین یکی از پرفروش‌ ترین مدل‌ ها به حساب می‌ آیند.
  • خلوص آنها ۹۹.۹ است که همین فروش گاز r23 را افزایش می‌ دهد.
  • بدون رنگ، بدون بو با ظاهری کاملا شفاف هستند.
  • با محیط سازگاری زیادی دارند.
  • شما می توانید در سیستم‌ های کسکید از آنها استفاده کنید و قابلیت شارژ در این سیستم‌ ها را نیز دارند.

 

کاربردهای گاز مبرد

گازهای مبرد هر کدام برای دماهای مختلف تولید می‌ گردند اما خیلی از آنها برای کولر گازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. گاز r23 در یک سری موارد خاص استفاده می شود، زیرا می‌ تواند در دمای خیلی پایین مورد استفاده قرار بگیرد.

معمولاً از آنها برای فریزرهای پزشکی و اتاق‌ های بسیار سرد استفاده می‌ کنند که قرار است مواد مهمی در دمای بسیار پایین نگه داشته شوند. به خاطر همین قیمت گاز مبرد r23 نسبت به دیگر انواع گازهای مبرد بالاتر است.

کلام آخر

با تمام توضیحات ارائه شده در بالا متوجه شدید که گاز مبرد r23 برای دماهای پایین چه استفاده‌ هایی دارد. در نتیجه فهمیدید که چرا فروش گاز مبرد آر ۲۳ انقدر بالاست.

ما در این مقاله به طور کامل راجع به تعریف گاز مبرد، ویژگی‌ های گاز r23 و کاربردهای آنها توضیح دادیم تا فهم دقیق‌ تری از آن ها به دست بیاورید. با توضیحات ارائه شده در این مقاله متوجه شدید که هر کدام از این گازها برای دماهای مختلف چه کاربردهایی می‌ توانند داشته باشند.

به طور مشخص راجع به این این نوع گازها نیز صحبت کردیم که یکی از پرکاربردترین‌ ها هستند. البته قیمت بالاتری هم دارند، چون ن برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *