انواع گاز مبرد

انواع گاز مبرد و کاربرد هر کدام

در واقع مهمترین بخش سیستم های تهویه گاز مبرد است. وظیفه این گاز این است که گرما و یا سرما را از محیط جذب کرده و به یک محیط دیگر ر انتقال دهد. البته که این انتقال هوا به صورت خودکار اتفاق نمی افتد به وسیله لوازم و تجهیزاتی نظیر کندانسور اپراتور و کمپرسور که اعضای بسیار مهم سیستم تهویه به شمار می روند، این فرآیند صورت خواهد گرفت. گاز مبرد در مدت زمان طی یک دوره به صورت مداوم از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می گردد، سپس دوباره با پایین آمدن تمام و سرد شدن از حالت گاز به حالت مایع تبدیل خواهد شد. ما در این مقاله از سایت تهران فریون قصد داریم در خصوص انواع گاز مبرد و کاربرد هر یک از انواع این گاز توضیحاتی را شرح دهیم.

در صورتی که قصد خرید گاز مبرد و یا شارژ کپسول گاز کولر ماشین خود را دارید، توصیه می شود که حتماً در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع گاز مبرد و کاربرد هر کدام

انواع گاز مبرد و کاربرد هر کدام. تهران فریون

انواع گاز مبرد

در صورتی که به اطراف خود نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که سیستم های برودتی گوناگون و بسیار زیادی در اطراف ما وجود دارند که برای عملکرد خود به گاز مبرد نیاز دارند. در هر یک از این سیستم های برودتی از ماده های مختلف به عنوان گاز مبرد استفاده خواهد شد. هر یک از انواع گاز مبرد دارای معایب و مزایایی هستند که  از جمله مهمترین و اساسی ترین معایب گازهای مبرد تاثیرات مخرب آن روی محیط زیست و لایه اوزون است.به همین خاطر نیز دانشمندان دنیا سعی دارند که گاز مبردی را کشف کنند که دارای کمترین میزان آسیب برای محیط زیست باشد. در ادامه معرفی انواع گاز مبرد می پردازیم و کاربرد هر کدام از آنها را نیز برای شما توضیح خواهیم داد.

گازهای مبرد پرکاربرد

همانطور که گفته شد انواع گاز مبرد بسیار متنوع و زیاد است. ما در این مقاله پرکاربردترین گازهای مبرد را به شما معرفی کرده و کاربرد این گازها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

کپسول گاز کولر  134

 

یکی از پرکاربرد ترین انواع گاز مبرد کپسول گاز کولر R134 بوده که از اتم های هیدروژن فلور و کربن تشکیل می گردد. این نوع گاز در دسته بندی  HFCقرار دارد. بنابراین می توان گفت که این نوع گاز مبرد روی لایه اوزون هیچ نوع تاثیر مخربی نمی گذارد. همچنین نوع گاز مبرد غیر اشتغال است و درصد سمی بودن آن نیز بسیار پایین می باشد.

میزان دمای جوجه گاز R134 منفی ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد. همچنین خاصیت ترمودینامیکی که دراین گاز وجود دارد تاحدودی به کپسول گاز کولر R12 شباهت دارد. به همین ترتیب از گاز مبرد R134 به عنوان یک جایگزین برای کپسول گاز r۱۲ استفاده  می شود. با این وجود بایستی به این مورد توجه داشت که استفاده از گازهای جایگزین نیازمند ایجاد تغییراتی در سیستم های برودتی می باشد.

گاز مبرد R407C

یکی دیگر از انواع گاز مبرد گازR407C  می باشد. در چند سال اخیر این نوع گاز برودتی جایگزینی برای کپسول گاز کولر R22 است .گاز مبرد R407C ترکیبی از چندین هیدروفلو کربن بوده که دارای خاصیت ترمودینامیکی به منظور قرارگیری در سیکل های برودت می باشد.

در حال حاضر در سیستم های برودتی سرمایشی و گرمایشی استفاده از این نوع گاز برودتی در مقایسه با سایر گازهای مبرد رواج بیشتری دارد. همچنین گاز می تواند سیستم هایی که دمای متوسط ای وجود دارد مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع گاز مبرد

انواع گاز مبرد . تهران فریون

انواع گاز مبرد R22

 

کپسول گاز کولر ۲۲ نیز یکی از انواع گاز مبرد است. پس از مدتی مشخص شد که استفاده از این گاز سبب آسیب رسیدن به محیط زیست و لایه اوزون می شود، به همین خاطر استفاده از این گاز در سیستم های برودتی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد. سپس در سال ۲۰۲۰ به طور کلی استفاده از این نوع گاز مبرد ممنوع شد. گازR22 نیز از دسته‌بندی ‏HCFC است. به همین خاطر این که در ترکیب شیمیایی آنان عنصر به نام کلن وجود دارد می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کند. گاز A410R یکی از انواع گازهای مضر می باشد که به عنوان جایگزین گاز r۲۲یکی از انواع گازهای مبرد استفاده می شود. که به عنوان جایگزین گاز r۲۲ مورد استفاده قرار می گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *