چرا مبرد مایع به کمپرسور بر می گردد؟

چرا مبرد مایع به کمپرسور بر می گردد؟

یکی از مشکلاتی که در سیستم های برودتی رواج دارد، برگشت مبرد‌ مایع به کمپرسور است. در واقع این مشکلی می تواند سبب از کار افتادن و خراب شدن سیستم های تبرید‌ به صورت کلی شود‌. این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که گاز مبرد به صورت مایع در آمده و به صورت غیر قابل کنترلی به داخل کمپرسور، وارد می شود.

معمولا در یک دوره نبرید، گاز مبرد R134   باید به شکل بخار در آمده و از قسمت اپراتور خارج گردد.سپس از آن بخش وارد بخش کمپرسور شود. اما زمانی که در سیستم های برودتی اپراتور ایراد داشته و یا خراب شود، همه ماده مبرد به شکل بخار در نمی آید و قسمتی از به صورت مایع وارد قسمت کمپرسور دستگاه خواهد شد‌. بنابراین می توان گفت در بیش تر اوقات ممکن است که کمپرسور دستگاه های تبرید‌، هیچ گونه مشکلی نداشته باشد. اما به دلیل این که بخش های دیگر دچار مشکل هستند، گاز مبرد به شکل مایع وارد کمپرسور شود و سیستم را به طور کلی از کار بیندازد.

چه دلایلی موجب برگشت مبرد‌ مایع به کمپرسور می شود؟

در واقع می توان گفت اتفاق های گوناگونی می تواند باعث شود تا گاز مبرد R22   به صورت مایع دراید. و به کمپرسور برگردد و در ادامه این مقاله از سایت تهران فریون به بررسی اصلی ترین دلایل بازگشت مبرد به کمپرسور، می پردازیم:

مشکلات مربوط به اپراتور

اپراتور دستگاه به دلیل های مختلفی می تواند خراب شود. و یا از کار بی افتد. که می بایست در یک مقاله مجزا به بررسی این موضوع بپردازیم؛ اما در این بخش باید گفت که در صورتی که اپراتور دچار مشکل شود، می تواند به دیگر قسمت ها و قطعات دستگاه ها تبرید نیز آسیب برساند. که از جمله آن ها می توان به برگشت مایع مبرد به کمپرسور اشاره کرد.

عواملی نظیر یخ زدگی اپراتور، خراب شدن فن و با انتخاب غلط اپراتور برای دستگاه، موجب می شود که گاز مبرد جهت انتقال حرارت فرصت کافی و لازم را نداشته باشد. به همین دلیل بخشی از گاز مبرد. به شکل مایع باقی می ماند و به کمپرسور باز می گردد.

خراب شدن شیر انبساط دستگاه

در دستگاه های نبرید وظیفه شیر انبساط این اسم که میزان سرعت وارد شدن گاز مبرد به قسمت اپراتور را کنترل نماید؛ در صورتی که در این شیر کوچک ترین ایرادی وجود داشته باشد، ممکن است گاز مبرد به مقدار بسیار زیادی وارد اپراتور دستگاه نبرید شود. در نهایت گاز مبرد به صورت مایع به داخل کمپرسور برگشت می خورد‌.  پلیسه که ناشی از لوله کشی است و گرد و غیر در قسمت شیر انبساط موجب باز ماندن شیر به شکل دائم شده و همچنین باعث عبور بیش از حد گاز مبرد نیز می شود.

حرکت ماده یکی دیگر دلایل برگشت مبرد‌ مایع به کمپرسور

هنگامی که سیستم نبرید خاموش باشد، ممکن که میزان اختلاف فشار بین روغن کمپرسور و گاز مبرد افرایش پیدا کند. اختلاف فشار زمان هنگامی ایجاد خواهد شد که اپراتور از کمپرسور گرم تر باشد. به طور معمول این اتفاق دمه صبح و با نیمه شب می افتد. گاز مبرد نیز در چنین شرایطی تمایل خواهد داشت که به طرف بخش هایی حرکت نماید که فشار کم تری وجود دارد.

در نتیجه در این حالت مبرد به قسمت محفظه کمپرسور وارد می شود. بنابراین می توان گفت که یکی دیگر از دلایل برگشت مبرد‌ مایع به کمپرسور، حرکت ماده می باشد. ماده مبرد به دلیل این که دارای وزن بیش تری نسبت به روغن است، زیر روغن می رود. هنگامی کمپرسور دستگاه دوباره روشن می گردد،  که در زیر روغن دستگاه قرار دارد،به جوش آمده و به صورت بخار در می آید. سپس به شکل ذرات بسیار ریزی وارد روغن خواهد شد.

چرا مبرد مایع به کمپرسور بر می گردد؟

چرا مبرد مایع به کمپرسور بر می گردد؟

راه های جلوگیری از برگشت مبرد‌ به کمپرسور

روش های جلوگیری از برگشت مبرد‌ مایع به کمپرسور عبارتند از:

  • استفاده و نصب مایع شکن در بخش ساکشن
  • نصب مبدل مایع شکن روی خط مایه و مکش
  • خاموش نمودن سیکل به شکل پمپ داون

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *