تفاوت گازهای مبرد

تفاوت گازهای مبرد در چیست؟

تفاوت گازهای مبرد در چیست؟ چگونه می‌توان گازهای مبرد را از یکدیگر تشخیص داده و بهترین نوع آن را جهت استفاده انتخاب کرد؟ در طراحی و ساخت یخچال‌ها، سردخانه‌ها و بسیاری از وسایل تهویه مطبوع و سرمایشی از سیکل تبریدی استفاده می‌کنند که مهم‌ترین قسمت این سیکل گاز مبرد است.

این سیال حتماً باید مشخصه‌های لازم برای طراحی و ساخت سیکل تبریدی را داشته باشد که دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد و هر کدام از این گازها برای موارد خاص و تحت شرایط خاصی مناسب هستند. در این مقاله تفاوت گازهای مبرد را بررسی می‌کنیم.

تفاوتهای گازهای مبرد

گفتیم که در سیستم‌های سیکل تبریدی گازهای مبرد مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند و وجود آنها جهت تکمیل کردن این سیکل بسیار مهم و ضروری است. این گازها انواع مختلفی دارند، اما برخی از آنها به علت اثرات مخرب بر روی زیست محیط و لایه اوزون کم کم از چرخه تولید کنار رفته و گازهای دیگر جایگزین آنها شده‌اند.

برای آن که بهتر بتوانیم متوجه تفاوت بین گازهای مبرد شویم، در زیر نمونه‌های پرمصرف و رایج آنها را بررسی می‌کنیم:

گاز مبرد آر ۲۲

  • گاز مبرد آر ۲۲

به این گاز مبرد R22 که گاز فریون نیز می‌گویند، جزو نخستین گازهایی است که در سیکل‌های تبریدی جایگزین آمونیاک شده است. دمای جوش آن منفی ۴۰ درجه سانتی گراد می‌باشد، به علت همین دمای جوش پایین در سیکل‌های تبریدی توانسته است عملکرد مناسبی نشان دهد، اما در حال حاضر به علت آسیب هایی که به زیست محیط و لایه اوزون وارد می‌کند استفاده از آن ممنوع شده و دیگر گازهای مبرد جایگزین آن شده‌اند.

گاز مبرد R410A

  • گاز مبرد R410A

این نوع گاز نیز از انواع شناخته شده و موجود در بازار می‌باشد که از آن برای استفاده و تولید گاز یخچال و به صورت ترکیب با دیگر گازها استفاده می‌کنند. این نوع گاز عملکرد خوبی در مقایسه با دیگر سیالات از خود نشان نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد که سازگاری بهتر و بیشتری با محیط زیست داشته باشد.

عملکرد ضعیف گاز مبرد R410A به دمای جوش آن برمی‌گردد که بالاتر از دیگر گازهای مبرد می‌باشد و به همین دلیل عملکرد آن در داخل سیکل تبرید محدودتر می‌شود، علاوه بر آن که در مقایسه با گاز آر۴۱۰ فشار کمتری را با استفاده از کمپرسور به خطوط لوله انتقال می‌دهد و در نهایت نیز عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با دیگر گازهای مبرد نشان می‌دهد.

  • گاز مبرد R290

این گاز در بازار به نام سیال برودتی پروپان شناخته می‌شود، چون در تولید کردن آن گاز پروپان استفاده شده است که بوی کاملاً مشابه با پروپان دارد. این گاز یکی از بهترین جایگزین‌ها برای فریون ۲۲ معرفی شده است.

یکی از دلایل محبوبیت آن خواص ترمودینامیکی آن می‌باشد که موجب می‌شود در سیستم‌های تبریدی انرژی کمتر و در عین حال بازدهی بیشتری داشته باشیم.

نکته مثبت دیگر این نوع گاز سازگاری با لایه اوزون و محیط زیست است که به همین علت موجب شده است در جوامع بین‌المللی به عنوان نوعی گاز جایگزین برای انواع گازهای مخرب لایه اوزون معرفی شده و روند تولید آن نیز افزایش پیدا کند.

گاز مبرد R134A

  • گاز مبرد R134A

یکی از گازهایی که به عنوان گازهای سازگار با محیط زیست و لایه اوزون معرفی شده است گاز مبرد R134A می‌باشد. این گاز در ابتدای تولید عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد و حتی در سیستم‌های برودتی و یخچال‌ها مورد استفاده قرار گرفت، اما به مرور مشکلات آن آشکار شده و در نهایت نیز این روند بر روی تولید آن تاثیر گذاشت.

از جمله مشکلات آن اثر مخربی است که برای چشم و پوست انسان بر جای می‌گذارد. چون ترکیب شیمیایی در این گاز برای سلامت انسان‌ها مضر می باشد و به همین دلیل است که تولید آن نیز محدود شده است.

جمع‌ بندی

در این مقاله تفاوت گازهای مبرد را بررسی کردیم. گفتیم که گازهای مبرد چه نقش مهم و سازنده‌ای در طراحی کردن سیکل‌های تبریدی دارند. در واقع خنک سازی و انتقال گرما در سیکل‌های تبریدی بدون وجود چنین گازهایی امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل است که انواع مختلف گاز مبرد در حال حاضر تولید و در بازار وجود دارند.‌ در سایت فریون گاز با انواع دیگر گازهای مبرد، تفاوت گازهای مبرد و ویژگی‌ ها و خصوصیات هر کدام بیشتر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *