زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر و شارژ گازهای مبرد

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر و شارژ گازهای مبرد

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر، مستلزم ارزیابی دقیق عوامل متعددی از جمله نوع کمپرسور، میزان کارکرد دستگاه، کیفیت روغن مصرفی و شرایط محیطی است. به طور کلی، سازندگان چیلر در دفترچه راهنمای دستگاه، بازه زمانی پیشنهادی برای تعویض روغن را ذکر می‌کنند.

کمپرسورها برای کار صحیح نیاز به روغن دارند که این محصولات پس از مدتی کیفیت روز اول خود را از دست می‌دهند و نیاز به تعویض دارند. در این مطلب می‌خواهیم در همین خصوص بیشتر صحبت کنیم و به شما بگوییم زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر و گازهای مبرد چند ماه پس از آخرین تعویض است. به این ترتیب دستگاه شما کارایی مفید خود را به علت بی‌توجهی به این موضوع از دست نخواهد داد.

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر و شارژ گازهای مبرد

اکثر کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم‌های تبرید در کارخانه سازنده با روغن پر می‌شوند. سوخت‌گیری این واحد ممکن است فقط در حین نصب یا در حین سرویس مورد نیاز باشد. مورد دوم در هنگام پر کردن یا تعویض کامل روغن، زمانی است که واحد تبرید را با مبرد پر کنید. برای انجام این روش از فشارسنج، پمپ خلأ و شیلنگ شارژ استفاده کنید.

در مورد زمان دقیق تعویض روغن باید حتما توصیه‌های شرکت سازنده آن را مورد توجه قرار دهید. به طور کلی نیز توصیه شده است در این دستگاه‌ها پس از هر 500 ساعت کارکرد روغن آن‌ها تعویض شود؛ زیرا پس از این مدت زمان روغن ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند در دستگاه مفید باشد.

همچنین بهتر است بدانید که تعویض روغن در سیستم‌های بسته که قابل تعمیر نیستند، ضرورتی ندارد. برندهای معتبر نظیر کمپرسورهای بوک و بیتزر آلمان توصیه می‌کنند که در کمپرسورهایی که در محل نصب می‌شوند یا در شرایط خاص کار می‌کنند، روغن پس از ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت عملکرد اولیه تعویض شود.

پس از این، پیشنهاد می‌شود که کاربران هر سه سال یکبار (یا پس از ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساعت کارکرد کمپرسور) روغن را تعویض کنند. همچنین، هنگام تعویض روغن، باید فیلتر روغن و درپوش مغناطیسی (در صورتی که کمپرسور به اویل پمپ مجهز است) نیز تمیز شوند.

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر

برای اطلاع از خرید و قیمت گاز کولر r134a روی لینک کلیک کنید.

فرایند پر کردن کمپرسور چیلر با روان‌کننده

چیلرها به روان‌کننده نیاز دارند تا بهتر کار کنند؛ از این رو شما باید دستگاه را با روان‌کننده‌های مناسب آن پر کنید. فرایند پر کردن کمپرسور با روان‌کننده شامل چندین مرحله است.

  • سیستم خنک‌کننده تخلیه شده و شیرهای سرویس روی کمپرسور بسته می‌شوند. پمپ خلأ به یکی از شیرهای سرویس متصل است. فشار کمپرسور در کمترین مقدار مثبت (حدود 0.1 بار) باقی می ماند و پس از آن پمپ متوقف می شود. سپس دوشاخه روغن برداشته می شود و شیلنگ شارژ به همراه شیر خاموش کننده پیچ می شود.
  • شیر سرویس (مکش) را به آرامی باز کنید و بخار مبرد را به داخل کمپرسور رها کنید تا یک فشار مثبت خفیف ایجاد شود. پس از این کار، شیر مکش را ببندید.
  • دریچه قطع‌کننده شلنگ شارژ را باز کنید (برای خارج کردن هوا). انتهای شیلنگ با روغن به ته ظرف پایین می‌آید و دریچه قطع می‌شود.
  • پمپ خلأ را روشن کنید و صبر کنید تا فشار در واحد کمپرسور کمتر از فشار اتمسفر شود.
  • شیر قطع را باز کنید. روغن روان‌کننده شروع به جاری شدن به داخل کمپرسور می‌کند. فرایند پر کردن از طریق پنجره کنترل نظارت می‌شود و هنگامی که به سطح مورد نیاز رسید، شیر قطع می‌شود.
  • پمپ خلأ را خاموش کرده، شیر سرویس مکش را باز کنید و کمی فشار مثبت ایجاد کنید.
  • شلنگ شارژ را بردارید و دوشاخه روغن را در جای خود پیچ ​​کنید.

روش توصیف شده به شما امکان می‌دهد از ورود رطوبت و هوا به سیستم جلوگیری کنید. با این روش شارژ، مقدار کمی مبرد از بین می‌رود که حجم آن باید پس از اتمام عمل بازیابی شود.

نکات ایمنی لازم در هنگام تعویض روغن کمپرسور چیلر

روغن کمپرسور چیلر و یخچال شما باید پس از مدت زمان لازم که در بالا ذکر کردیم، تعویض شود. اپراتوری که نسبت به تعویض روغن چیلر اقدام می‌کند حتماً باید به این نکات دقت کند:

  • لازم به یادآوری است که هنگام پر کردن مجدد کمپرسور یخچال، ظرف روغن را کاملاً خالی نکنید تا از نفوذ هوا جلوگیری شود. در صورت وجود هوادهی، دوشاخه روغن باید پیچ ​​شده و جاروبرقی شود.
  • با استفاده صحیح از پمپ روغن، می‌توانید با وجود فشار بیش از حد در میل‌لنگ، مقدار روغن مورد نیاز را به واحد کمپرسور اضافه کنید. هنگام بالا بردن سطح روان‌کننده، باید از سرریز آن جلوگیری کنید. هنگامی که دستگاه در حال کار است، سطح روان‌کننده باید بین لبه بالایی و وسط پنجره بازرسی باشد.
  • روغن در واحدهای تبرید باید در تمام طول عمر آنها تمیز و شفاف باشد. اگر پس از اولین راه‌اندازی واحد تبرید به طور معمول کار کند، ممکن است روغن برای چندین سال تغییر نکند. تیره شدن روغن نشان‌دهنده آلودگی سیستم یا گرم شدن بیش از حد کمپرسور است. در این حالت، تمام روان‌کننده‌ها باید فوراً تعویض شوند.

در چه شرایطی تخلیه روغن کمپرسور چیلر ضروری است؟

روغن در کمپرسور چیلر برای بهره‌وری بهتر آن ضروری است و باید حتماً در دستگاه باشد؛ اما مواردی نیز وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها حتماً باید روغن را تخلیه کنید. تخلیه روغن در شرایط زیر ضروری است:

  • هنگام جایگزینی مبرد CFC با HFC یا
  • در هنگام زوال روان‌کننده و همچنین تشکیل اسیدها در آن.
  • بعد از سوختن موتور الکتریکی (اگر مطمئن نیستید که کاملاً تمیز شده است).

روش تخلیه توصیه شده توسط متخصصان مستلزم استفاده از تجهیزات زیر است: پمپ خلأ، شیلنگ‌های اتصال، یک ظرف برای برداشتن فریون، یک قطعه لوله مسی، یک فلاسک شیشه‌ای و مواد آب‌بندی.

برای اطلاع از قیمت و خرید گاز مبرد R22 هانیول روی لینک کلیک کنید.

مراحل تخلیه روغن کمپرسور

اکنون که دریافته‌اید باید روغن کمپرسور دستگاه را تخلیه کنید، بهتر است بدانید که تخلیه روغن کمپرسور به ترتیب زیر انجام می‌شود.

  • با استفاده از ماستیک، خلأ و شیلنگ‌های اتصال آب‌بندی می‌شوند.
  • هر دو شیر سرویس را ببندید.
  • پمپ خلأ راه‌اندازی شده و خلأ در ظرف ایجاد می‌شود. فرایند ورود روغن به ظرف را زیر نظر داشته باشید (برای این کار بهتر است از یک فلاسک شیشه‌ای استفاده کنید تا مناسب بودن آن با رنگ روغن تخلیه شده مشخص شود).
  • هنگام تخلیه روان‌کننده استفاده شده از کمپرسور، باید از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش لاستیکی و عینک استفاده کنید؛ زیرا روغن مصرف شده ممکن است حاوی ذرات اسید باشد.

زمان شارژ گازهای مبرد برای چیلر و تجهیزات خنک کننده

زمان بهینه شارژ گاز مبرد در چیلرها و تجهیزات سرمایشی، پارامتری متغیر و وابسته به عوامل متعددی از جمله نوع گاز مبرد، ظرفیت سیستم، شرایط محیطی و میزان نشتی است. به طور کلی، این فرآیند باید در فواصل زمانی مشخص و توسط تکنسین‌های متخصص انجام شود تا از عملکرد بهینه سیستم و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی اطمینان حاصل شود. عدم شارژ به موقع یا بیش از حد گاز مبرد می‌تواند منجر به کاهش راندمان سیستم، افزایش مصرف انرژی و آسیب به قطعات داخلی شود.

سخن پایانی

زمان تعویض روغن کمپرسور چیلر در کمپرسورهای چیلر نقش حیاتی در حفظ عملکرد بهینه و طول عمر دستگاه دارد. انجام این کار در زمان‌های توصیه‌شده می‌تواند از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند.

همچنین، توجه به تمیزی فیلتر روغن و درپوش مغناطیسی در هنگام تعویض روغن، باعث افزایش کارایی و عمر مفید کمپرسور خواهد شد. رعایت این نکات نه تنها موجب افزایش بهره‌وری سیستم می‌شود؛ بلکه به طولانی‌تر شدن عمر کمپرسور نیز کمک شایانی می‌کند. تهران فریون عرضه کنند انواع فراورده های و محصولات مرتبط با گازه های مبرد و روغن های مورد نیاز در تجهیزات خنک کننده می باشد برای اطلاع دقیق و مشاوره با شماره تماس موجود در سایت تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *