گاز فریون

گاز فریون R12

برش لیزر فلزات

گاز فریون R12 به طور گسترده تری نسبت به بقیه مبردها در سرار جهان استفاده می شود. گاز فریون R12 به جرات میتوان گفت که مبرد یا گاز فریون با هم به مشخصات ,معایب و مزایای این گاز میپردازیم.
وزن مولکولی گاز فریون R12 حدودا 120.9 و نقطه جوش آن 21.6CCL2F2 نام شیمیایی آن دی کلرودی فلئورومتان است وفرمول شیمیایی آن یک مبرد بسیار متنوع استR12 می نامند.CFCدرجه فارنهایت است.

از آنجا که مولکول های گاز فریون R12 را کلر و فلئور تشکیل داده آن را برای طیف گسترده ای از سیستم های تبرید و تهویه مطبوع استفاده می گردد هر چند که در حال حاضر این گاز در حال جایگزین است.

گاز فریون R12 در یخچال فریزرهای خانگی, یخچال های فروشگاهی, چیلرهای مایع, یخ سازهای صنعتی و آب سرد R22شدن با گاز کن ها استفاده می شود.
از خواص گاز فریون R12 میتوان به غیرسمی بودن, غیرقابل اشتعال و یاغیر قابل انفجار نام برد.و همین خواص ها باعث شد که این گاز محبوبیت بسیار زیادی در برنامه های تجاری و کاربردی داشته باشد.
همچنین گاز فریون R12 بسیار پایدار است, حتی تحت شرلیط عملیاتی شدید هم مولوکول های آن متلاشی نمی شود.
با این وجود اگر  گاز فریون R12 در معرض مستقیم شعله آتش و یا عنصر گرمایش الکتریکی قرار بگیرد به اجزای سمی کوچتر تجزیه خواهد شد.
رخ میدهد توصیه می شود تمام شعله های آتش موجود را خاموش و تمام درب ها و پنجره ها R12بنابراین هر زمان که نشت گاز در دمای 30 درجه سانتی گراد می جوشد که همین مطلب کمک میکند که از R12 را باز کنید تا به بیرون راه پیدا کند.

گازکمپرسورهایی با نسبت تراکم کمتر استفاده شود چه با دمای پایین, متوسط و یا بالا و البته دلیل دیگری که نیز به محبوبیت هر چه بیشترگاز فریون R12 در جهان می افزاید.یکی دیگر از خواص با اهمیت این گاز قابلیت حل پذیری با روغن است.که همین امر باعث دو اتفاق خوب در سیستم است؛ اول اینکه هیچ مشکلی از بازگشت روغن به کمپرسور وجود ندارد.بعضی از ذرات ریز روغن کمپرسور موقع تخلیه با این گاز از کمپرسور حمل و به بیرون رانده می شوند به خاطر قابلیت اختلاط این گاز با روغن.مزیت دوم حلال پذیر بودن این گاز این است که موقع خروج این گاز از طریق کندانسور عاری از هرگونه ذرات ناخالص بوده.ذرات ناخالص چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

گاز فریون R12 با مبرد باعث کاهش انتقال حرارت از آن خواهد شد که با گاز به اضای هرکیلو از این گاز نسبت به دیگر R12از معایب آن میتوان به اثر خنک کنندگی پایین آن اشاره کرد.اثر خنک کنندگی گازمبردها پایین تر است.

البته این موضوع نقطه ضعف عمده ای نسبت به خواص سازنده گاز فریون R12 به شمار نمی آید. در سیستم های کوچک حجم بیشتری از این گاز می تواند کمک شایانی به کنترل هر چه بهتر سیستم می کند.در سیستم های بزرگتر این نقطه ضعف با چگالی بخار بالاتر از مبرد جبران می شود.

CFCبزرگترین عیب این گاز که به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شد این است که متاسفانه گاز فریون R12 یک جایگزین شد.

R134A-R401A, با دیگر مبردها مانند R12 ها لایه ازون را از بین می برند.گاز CFCهمانطور که می دانید بهترین انتخاب می باشد به دلیل داشتن خطر سمیت قابل قبولR134A ,گاز R12البته در میان گزینه های موجود برای جایگزینی و ثبات شیمیایی این گاز.این گاز در برنامه صنایع شیمیایی تست سمیت فلورید شده است و نتایج نشان میدهد که خطر ابتلا به سرطان وتولد های نارس را دارا نمی باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *