گاز فریون در کولر گازی

گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی

گاز مبرد در کولر گازی چه نوع گازی است؟ کدام یک از گازها جهت استفاده در کولر گازی مناسب‌ تر هستند؟ گاز مبرد در کولر گازی نقش بسیار مهمی در اسپلیت‌ ها و عملکرد کولر دارد و در سرمایش انواع کولر گازی می‌ توان به اهمیت آن پی برد، چون اگر نوع گاز درست انتخاب نشده باشد، راندمان کولر را کاهش داده و حتی موجب اختلال در سیستم می‌ شود.

گاز مبرد که در این کولرها استفاده می‌ شود با تغییر پیدا کردن از حالت مایع به گاز و گاز به مایع کار خنک سازی کولر را انجام می‌ دهد. در واقع می‌ توان گفت گاز کولر نقش بسیار مهمی جهت خنک سازی این دستگاه‌ ها دارد. به همین جهت در این مقاله گاز مناسب برای کولرهای گازی را بررسی می‌ کنیم.

گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی

گفتیم که گاز کولر گازی نقش بسیار مهم و با اهمیتی در اسپلیت‌ ها و عملکرد کولرهای گازی دارد و اگر به درستی این نوع گازها انتخاب نشوند، علاوه بر آن که راندمان کولر را کاهش می‌ دهند، موجب اختلال در سیستم نیز می‌ شوند. این نوع گازها با تغییر حالت از مایع به گاز و گاز به مایع موجب خنک شدن کولر می‌ شوند.

گاز مبرد در کولر گازی انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ ها، مزایا و معایب مختص به خودشان را دارند. در واقع وقتی صحبت از بهترین نوع گاز مبرد در کولر گازی می‌ شود، منظور گازی است که بتواند راندمان کولر را بالا ببرد و در کنار آن کمترین ضرر را برای محیط زیست و لایه اوزون داشته باشد. در حال حاضر نیز برخی از گازها به علت چنین مشکلی از چرخه تولید خارج شده‌ و گازهای دیگر جایگزین آن شده‌ اند.

انواع گاز مبرد در کولر گازی

گازهای بسیار زیادی توسط شرکت‌ های مختلف تولید می‌ شوند که قابل استفاده در کولرهای گازی هستند که بهترین و مناسب‌ ترین گازها برای استفاده به عنوان گاز کولر گازی عبارتند از:

گاز مبرد در کولر گازی

  1. گاز R134A

این نوع از گاز جایگزین بسیار مناسبی برای آن دسته از گازها بوده است که با محیط زیست سازگار نبودند. از ویژگی‌ های آن بی‌ رنگ و غیر سمی بودن است و در حال حاضر در سیستم تبرید و تهویه مطبوع استفاده می‌ شود.

  1. گاز R410A

این نوع گاز از پرکاربردترین گاز مبرد در کولر گازی است که هیچ آسیبی برای محیط زیست ندارد، در حال حاضر توسط شرکت‌ های زیادی تولید می‌ شود و جایگزین گاز آر ۲۲ نیز می‌ باشد.

  1. گاز R12

در بیشتر چیلرها و کولرهای گازی از نوع گاز فریون آر۱۱ استفاده می‌ شود، چون غیر سمی است و دارای اشتعال کمی می‌ باشد، علاوه بر آن که هیچ اثر منفی بر روی لایه اوزون ندارد.

  1. گاز R12

از مشخصات که این نوع گاز دارد، این است که حساسیت آن در هوای مطبوع بسیار بالا می‌ باشد، به طوری که ممکن است دستگاه را دچار زنگ زدگی کند، به همین دلیل است که در حال حاضر برخی از گازهای دیگر را جایگزین این گاز می‌ کنند.

  1. گاز R502

این گاز چون برای لایه اوزون و محیط زیست ضرر دارد، بنابراین کم تر استفاده می‌ شود و گاز r۵۰۷ جایگزین آن شده است.

  1. گاز R507

این نوع گاز در مقایسه با دیگر گازها کاربرد کمتری دارد. به همین دلیل توسط شرکت‌ های کمی نیز تولید می‌ شود. البته گاز آر ۵۰۷ می‌ تواند جایگزین برخی دیگر از گازها مانند r۲۲ یا r۵۰۲ باشد.

جمع بندی

در این مقاله گاز مبرد در کولر گازی را بررسی کردیم. در حال حاضر انواع مختلفی از گاز مبرد توسط شرکت‌ های مختلف تولید می‌ شود که هر کدام ویژگی‌ های متفاوتی دارند. چند نوع از پراستفاده‌ ترین و رایج‌ ترین آن ها را در این مقاله معرفی کردیم.

برای اطلاعات بیشتر با انواع گاز مبرد در کولر گازی، ویژگی‌ های هر کدام از آن ها، مزایا و معایب آن ها و غیره به سایت تهران فریون مراجعه کنید. آشنایی با انواع مختلف این گازها موجب می‌ شود تا بتوانیم گازی با کیفیت بالا و کمترین خطرات محیط زیستی را انتخاب کنیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *