آشنایی با مبرد R134a و ویژگی‌های آن

آشنایی با گازمبرد R134a و ویژگی‌های آن

گاز مبرد R134a از جمله گازهایی بسیار پرکاربرد و معروف است که در سیستم ها و دستگاه های برودتی، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این گاز بیش تر در کولر خودرو به کار می رود. به همین خاطر نیز به این گاز، گاز کولر خودرو نیز گفته می شود.

البته کاربرد این گاز فریونی تنها به این یک مورد محدود نبوده و برای مواردی هم چون سیستم تهویه، لوازم و تجهیزات رطوبت گیر نیز، استفاده می شود. اما چه ویژگی هایی باعث شده تا کپسول گاز کولر R134 جزو کاربردی ترین و معروف ترین گازهای به حساب بی آید؟ ما در این مقاله از سایت تهران فریون قصد داریم تا در گاز مبرد ۱۳۴ را به شما معرفی کرده و ویژگی های این گاز را نیز به شما معرفی کنیم؛ بنابراین توصیه می شود که حتما در ادامه ‌مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با گاز مبرد R134a

کپسول گاز مبرد R134 یکی از گازهای فریونی است که در سیستم های خنک کننده، گرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد. نام این گاز توسط موسسه تترافلورواتان بر اساس استاندارد های مبردها R134 نامیده شده است.  فرمول شیمیایی این گاز CF3CH2 بوده که از خانواده گازهای هیدرو فلور کربن است. گاز کولر r134 بدون رنگ و بدون بو بوده و کاملا غیر قابل اشتعال است.

پیش از تولید این گاز از کپسول گاز R12 در سیستم های نبرید استفاده می شد؛ اما پس از مدتی مشخص شد که این گاز می توانند موجب تخریب لایه اوزون شده و به محیط زیست نیز آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند، به همین خاطر کپسول گاز کولر آر‌۱۳۴ به دلیل  این که دارای خواص مشابه r12 بود، جایگزین آن شد.

این گاز مبرد به دلیل این کار ندارد هیچ آسیبی به لایه اوزون و محیط زیست، وارد نمی کند. لازم به ذکر است که گاز مبرد R134a تنها برای سیستم های برودتی تراکمی استفاده نمی‌ شود و کاربردهای فراوانی دارد؛ از دیگر کاربرد های این گاز می توان به استفاده از صنایع پلاستیکی، گازهای تمیز کننده، دارو سازی و همچنین در سیستم های خنک کننده کامپیوترها، اشاره کرد.

مبرد آر‌۱۳۴ دارای خواص ترمودینامیکی بوده و حداقل آسیب را به محیط زیست می رساند، به همین خاطر است که این گاز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و در سیستم های گوناگونی استفاده می شود. مبرد R134 در مقایسه با کپسول گاز کولر R22 و گاز R12 گاز گل خانه ای کم تری را ایجاد می کند، به همین خاطر روی لایه اوزون تاثیر منفی نخواهد داشت. شایان به ذکر است که اثر گل خانه در این گاز کم است اما در حد صفر نیست بنابراین بایستی استفاده از این گاز تا حدودی کاهش پیدا کند.

ویژگی گاز مبرد R134a

همان طور که گفته شد  گازمبرد R134a دارای ویژگی ها و کاربردهای گوناگون و بسیار زیادی است. برای خرید کپسول گاز R134 بهتر است که به طور کامل با ویژگی های این گاز آشنا شوید. مهم ترین ویژگی مبرد آر۱۳۴ عبارتند از:

  • این گاز کاملا فاقد عنصر کلر است.
  • گاز R134 دارای توان انتقال حرارت بیش تری بوده و می تواند بهتر آن را انتقال دهد.
  • این مبرد از نظر زیست محیطی مورد تایید قرار گرفته است.
  • این گاز غیر اشتعال است اما نباید در مقابل شعله قرار بگیرد؛ زیرا ممکن است از خود سم تولید کند.
  • گاز مبرد r134 خیلی سریع رطوبت را جذب می کند و هیدرولیز می شود که این امر برای عایق سیم در موتور دستگاه بسیار مضر بوده و در نهایت نیز موتور می سوزد.
آشنایی با مبرد R134a

آشنایی با مبرد R134a . تهران فریون

کپسول گاز R134  با گاز r134a  چه تفاوتی دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا مبرد R134 با مبرد r134 a متفاوت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در نام گذاری گاز های مبرد، حرف a که به صورت کوچک نیز نوشته می شود. به معنای همپار بودن می باشد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم بایستی گفت که R134 و R134 a از نظر فرمول شیمیایی یکسان هستند. اما از لحاظ ساختار با یک دیگر تفاوت دارند.

این موضوع سبب شده تا این دو گاز تفاوت های با یک دیگر داشته باشند. گازهایی که به شکل تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، روی آن ها R134 a نوشته شده که به صورت کپسول است. رنگ کپسول نیز به طور معمول آبی کم رنگ می باشد. برای اطلاع دقیق تر از این محصول و خرید و فروش گاز R134a با شماره تماس موجود در سایت تهران فریون تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *