مشخصات گاز R134

مشخصات گاز R134

کپسول گاز R134  یکی از انواع گاز های مبرد است که در سیستم های نبرید سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز فاقد کلر است که چندین سال است جایگزین کپسول گاز R22   و R12   شده است‌. گاز آر ۱۳۴ به دلیل این که کلر ندارد، هیچ نوع آسیبی به محیط زیست و لایه اوزون وارد نمی کند. در واقع این گاز برودتی برای سیستم های تهویه مطبوع و کولر های گازی تولید شده است. ما در این مقاله از سایت تهران فریون قصد داریم مشخصات گاز R134  را به شما عزیزان ارائه بدهیم.

 

مشخصات گاز R134 تهران فریون

کپسول گاز کولر R 134   از جمله گازهایی است که برای دمای های بالا و همچنین دمای متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که گفته شد این گاز جایگزین گاز های آر‌۲۲ و آر۱۲‌ است که به دلیل رساندن حداقل آسیب به محیط زیست در سیستم های تبرید، به کار می رود.  لازم به ذکر است که استفاده از این گاز مبرد برای سیستم هایی که دمای پروسه اپراتور ۲۳ درجه F  و یا بیش تر است، می تواند مناسب باشد‌.

یکی از مشخصات گاز R134   این است که در شرایطی که دمای کمپرسور نسبت به اپراتور کم تر است، این گاز دارای راندمان بسیار پایین تری در مقایسه با R12  می باشد؛ این میزان اختلاف در ظرفیت حدود سی درصد تا چهل درصد است.  می توان گفت که کپسول گاز کولر R134  و R12  برای شرایطی که دمای هوا پایین باشد، به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. استفاده از گاز آر 134 برای دستگاه های که دارای کمپرسور مناسب گاز R22  هستند به هیچ وجه مناسب نبوده و ممنوع است.

مشخصات گاز R134

همان طور که گفته شد گاز r134   یکی از انواع گازهای مبرد است که چند سالیست جایگزین کپسول گاز R22  و R12  شده و به دلیل نبود کلر در این گاز می توان گفت که هیچ آسیبی برای محیط زیست نخواهد داشت. مشخصات گاز R134  تنها به این مورد محدود نمی شود؛ در ادامه مشخصه های این گاز برودتی را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم:

  • این گاز کاملا فاقد عنصر کلر است که به همین خاطر جزو گاز های مبرد غیر مخرب برای لایه اوزون به حساب می آید. این گاز نسبت به گاز r 12  دارای ضریب هدایت بسیار بهتری بوده و می تواند به بهترین شکل ممکن حرارت را انتقال بدهد. از نظر زیست محیطی نیز این گاز مورد تایید قرار گرفته است.
  • از دیگر مشخصات گاز R134 می توان به این اشاره کرد که این مبرد بهترین جایگزین برای گاز R12   است.
  • گاز آر ۱۳۴ نسبت به هوا وزن سنگین تری دارد؛ در صورتی که این گاز از سطح زمین به شکل ۱۵ درصد در هوا قرار بگیرد، می تواند موجب افزایش ضربان قلب‌ تنگی نفس در افراد گردد. به همین خاطر در کارگاهایی که از این مبرد استفاده می شود، بایستی حتما یک تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  • یکی دیگر از مشخصات گاز R134 این است که غیر قابل اشتعال است اما در شرایطی که با شعله به طور مستقیم تماس داشته باشد، می تواند از خود گازهای سمی تولید کند.
  • این گاز به صورت بسیار زیادی می تواند رطوبت را به خود جذب کند. شما بایستی پیش از شارژ کپسول گاز r134  از عدم رطوبت اطمینان حاصل کنید. زیرا این گاز اگر در مجاورت آب و رطوبت قرار بگیرد، هیدرولیزه شده و تولید اسید می کند.
گاز R134

گاز R134.تهران فریون

نکات ایمنی برای گاز R 134

تا این بخش از مقاله در خصوص مشخصات گاز R134  به شما عزیزان اطلاعاتی را ارائه دادیم؛  برای خرید کپسول گاز کولر R134  لازم است که حتما با یک سری نکات ایمنی این گاز مبرد آشنا شوید. این نکات عبارتند از :

  • حتما از تجهیزات لازم همانند دستکش ایمنی عینک، لباس مناسب و… استفاده کنید.
  • همان طور که گفته شد در کارگاه هایی که از گاز آر ۱۳۴ استفاده می شود، بایستی حتما یک تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  • محیط کار باید فاقد هرگونه رطوبت و آب باشد، زیرا این گاز خیلی سریع رطوبت را جذب می کند.
  • به کار گیری وسایل شارژ مخصوص و جداگانه برای گاز R134 در مقایسه با R12 بیش تر می باشد. به همین خاطر می بایست اتصالات خیلی بهتر آب بندی شوند.
  • بهتر است در زمان تعمیر مبرد یک بار بازیافت شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *