آیا گاز 1234YF مبرد آینده است؟

آیا گاز 1234YF مبرد آینده است؟

گاز مبرد 1234yf به دلیل داشتن ضریب گرمایی کمتر نسبت به گازهای مبرد سنتی، می‌ تواند به بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت در خودروهای جدید کمک کند. همچنین، این گاز مبرد دارای پتانسیل کمتری برای ایجاد اثرات زیان‌ بار بر محیط زیست است و به عنوان یک گاز مبرد سبز شناخته می‌ شود. برای شناخت بیشتر به تاریخچه این گاز می پردازیم.

تاریخچه گاز مبرد 1234yf

بشر در ابتدا ,سال ها از گاز R12 به عنوان یک مبرد استفاده می کرد و وقتی که کاشف به عمل آمد این گاز تهدیدی جدی برای لایه ازون به حساب می آید به سراغ گاز R134A رفت و لایه ازون از سال 1994 شروع به ترمیم خود کرد.

چند سال بعد دانشمندان اروپائی متوجه شدن مبرد R134 نیز دارای GWP (پتانسیل گرمایش جهانی) بسیار زیادی است. بنابراین فکر از دور خارج شدن این گاز نیز کم کم در جامع جهانی رشد کرد.
اما سوال مهم این است که بعد از R12 و r134a چه گازی و با چه خصوصیاتی جایگزین خواهد شد؟
جواب سوال تا این لحظه مبرد Hfo یا همان گاز مبرد 1234YF است، چرا که GWP این گاز کمتر از عدد 1 است و این در حالی است که برای گاز R134 این عدد برابر 1430 است.

همان طور که می بینید اختلاف این دو بسیار چشمگیر است. بنابراین از نظر تئوری این گاز بهترین جایگزین می تواند برای مبرد R134A باشد، اما یک مشکل نیز وجود دارد.

گاز مبرد 1234yf

شرکت های تولید کننده گاز مبرد 1234yf

گاز مبرد 1234YF در دهه 80 میلادی توسط شرکت های HONEYWELL و DOPONT معرفی شد اما آن ها گاز R134 را به جای آن انتخاب کردند.

در سال 2007 وقتی اتحادیه اروپا اخطاریه در رابطه با پتانسیل جهانی توسط مبردها رو اعلام کرد؛باعث شد که هانی ول و دوپوند دوباره درباره این گاز فکر کنند.

بنابراین آغاز استفاده از این گاز توسط اتحادیه اروپا رقم خورد و اتحادیه اروپا همه کشورهای جزوه اتحادیه رو مجبور به استفاده از این مبرد جدید کرد.تمامی کارخانه ها از مبرد R134 به گاز مبرد 1234yf روی آوردند.

 

آیا گاز 1234yf هم برای محیط زیست ضرر دارد؟

فقط بعد از چند سال اتحادیه اروپا اعلام کرد که دیگر خودروها از سال 2013 به بعد مجاز به استفاده از R134 نیستند. در همین حال شرکت Daimler در آلمان با این طرح مخالفت شدیدی کرد. شرکت دایملر مدعی شد که این گاز به دلیل فشار بالا احتمال احتراق و آتش سوزی را دارد. اما هانی ول و دوپوند هردو اعلام کردند که این مبرد کاملا ایمن است و تمامی تست های بین الملی را در سراسر جهان پشت سر گذاشته.

در ماه ژانویه 2013 اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد که دیگر ماشین ها اجازه استفاده از گاز R134A را ندارند وباید از گاز مبرد 1234yf استفاده کنند. ولی همچنان دایملر در حال مبارزه بود و به استفاده از R134A ادامه می داد.

 

شرکت های تولید کننده گاز مبرد 1234yf

 

آزمایش گاز مبرد 1234yf

شرکت دایملر از اتحادیه اروپا درخواست کرد که این موضوع را به 6 ماه دیگر به تاخیر بیاندازد تا تحقیقات بیشتری روی مبرد جدید توسط این شرکت انجام شود. ولی درخواست دایملر توسط دادگاه رد شد و دایملر موظف به استفاده از مبرد 1234YF شد.البته ممکن است شما فکر کنید که دایملر تسلیم شده و دست از مبارزه کشیده اما دایملر با چنگ و دندان به مبارزه ادامه داد و آزمایش های بیشتری روی گاز انجام داد.

در ماه جون 2013 اتحادیه 10 هفته به آلمان وقت داد تا از مقررات جدید اتحادیه طبعیت کند و اگرنه شامل جریمه مجازات نقض قانون خواهد شد.
در ماه آگوست دایملر مدعی شد در طی آزمایشی هیچ گارانتی درباره امن بودن این مبرد پیدا نکرده و همچنان به استفاده از مبرد R134 در ماشین های تولیدی اش مشغول است.

سخن پایانی

برای اطلاع از قیمت گاز 1234yf و خرید گاز 1234yf می توانید بر روی لینک ها کلیک کنید. برای اطلاعات دقیق تر در مورد گاز مبرد 1234yf، می توانید با تهران فریون تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *