گاز کولر R134

چگونه می توان گاز مبرد r134 را برای کاربردهای مختلف بهینه کرد؟

گاز مبرد r134 جزئی از خانواده گازهای مبرد HFC محسوب می شود.‌ جالب است بدانید که این نوع از گاز بی رنگ، غیررسمی، البته غیر قابل اشتعال می باشد.

این نوع از گاز مبرد یک جایگزین بسیار خوب برای گاز r12 است. گاز r134 بدون اتم کلر بوده و یکی از مبردهای غیر مخرب برای لایه اوزون به شمار می رود. این نوع از گاز توانایی انتقال حرارتی بسیار بالاتری داراست.

ویژگی های گاز مبرد r134

این نوع مبرد گرمای نهان بسیاری داشته و از نظر سلامت زیست محیطی مورد تایید واقع شده است. البته گاز نام برده شده جاذب خارق العاده رطوبت بوده بنابراین پیش از شارژ گاز از عدم وجود رطوبت درون دستگاه اطمینان حاصل فرمایید.

اگر که می پرسید چرا! به این دلیل که گاز معرفی شده در ترکیب با آب خاصیت اسیدی پیدا کرده و نهایتاً موجب خوردگی لوله های سیکل و سوختن موتور می شود. اگر که درباره ویژگی ها و کاربردهای گاز کولر R134 سوالات بیشتری دارید، با تهران فریون در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

گاز مبرد r134

r134a را چگونه برای کاربردهایی مختلف بهینه کنیم!

گاز مبرد r134 به عنوان یک جایگزین بسیار مناسب برای مبرد r22 توصیه شده است. گاز r134a از هوا هم وزن کمتری را دارد. لذا چنانچه که در فضای کارگاهی رها گردد می تواند خطر آفرین باشد.

به هنگام کار با این نوع از گاز اطمینان خاطر کسب کنید که محیط از سیستم تهویه برخوردار است.‌ مبرد r134 اشتعال زا نبوده و البته در مجاورت آتش تجزیه خواهد شد و گاز سمی فسوزن از آن متصاعد می گردد.

علاوه بر تمامی این ها گاز نام برده شده یک جاذب رطوبت بسیار فوق العاده می باشد و زمانی که با آب و یا رطوبت ادغام شود محیط اسیدی تشکیل خواهد داد.

توصیه ما به شما این است که در زمان استفاده از گاز r134 حتماً از ابزار و لوازم محافظتی چون دستکش پلاستیکی، عینک محافظ چشم بکار ببرید. علاوه بر تمامی این ها به خاطر داشته باشید که سیلندر دارای این نوع از گاز بایستی در فضاهایی امن، خُشک و به دور از نور خورشید نگهداری شوند.

برخی از مهم ترین کاربردهای گاز r134

گاز معرفی شده در مقایسه با دیگر گازها اثرات تخریبی چندانی بر روی ضخامت لایه اوزون ندارد. لایه ی اوزون به گونه ای لایه محافظتی اطلاق می گردد که از کره زمین در مقابل تابش مستقیم نور خورشید محافظت می نماید.

ولی متأسفانه تعداد بسیاری از گازهای مبرد موجود و سوخت های فسیلی ضخامت لایه ی اوزون را کاهش داده و موجب نازک تر شدن لایه محافظتی اوزون می گردند.

اگر چه که اثرات تخریبی برجای مانده از گاز مبرد r134 نسبت به دیگر گازهای مبرد موجود کمتر می باشد، اما هم اکنون گازهای مفیدتری تولید و روانه بازار شده است!

گاز مبرد R134a

از مبرد r134a تنها در تولید انواع گوناگون وسایل سرمایشی و کولرهای گازی استفاده نمی نمایند. بلکه از این قبیل گازها برای تولید انواع پلاستیک ها استفاده می شود و صنایع داروسازی هم از این گاز استفاده هایی بسیار می کند!

یکی از خصوصیات بسیار مهم این نوع از گازها چنین است که برای عملکرد و کارایی مطلوب نیاز به روغن غیر معدنی دارد.

برخی از مهم ترین خصوصیات گاز r134

گاز مبرد r134 دارای رنگ و بویی خاصی نبوده همین موضوع منجر خواهد شد که تشخیص آن در محیط سخت باشد. یکی از حائز اهمیت ترین خصوصیات این قبیل از گاز خنک کننده این می باشد که از قابلیت شعله ور شدن برخوردار نیست.

همچنین سمی نبوده و برای انسان و دیگر موجودات مشکلی به وجود نخواهد آورد. ولی این موضوع را در نظر داشته باشید که چنانچه شما برای مدت زمانی طولانی در معرض این نوع گاز باشید امکان دارد که دچار بیماری تنفسی و یا قلبی شوید. پس در زمان استفاده از این گاز خنک کننده نهایت دقّت عمل را داشته باشید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده برای شما مفید و مؤثر بوده باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *