گاز 404

خصوصیات گاز 404

در میان گازهای مبرد، گاز r404a بسیار کاربرد دارد. که از خصوصیات گاز 404 می توان گفت که این گاز باعث کاهش دمای دستگاه شده و به عنوان خنک کننده در صنایع کولرسازی و یخچال سازی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این گاز مبرد حدوداً 15 سالی است که رایج شده است. در بیشتر یخچال فریزرهای نگهدارنده مواد غذایی در فروشگاه‌های اروپایی شاهد استفاده از گاز R404a هستیم. گاز r404a از دسته گازهای HFC است که از ترکیب سه گاز R125، R134a و R143a تشکیل شده است. شکی نیست که این گاز جایگزین مناسبی برای R22 و R12 و دیگر گازهای مخرب محیط زیستی است. در ادامه با خصوصیات گاز r404a و موارد استفاده آن آشنا می‌شویم.

 

کپسول‌های گاز 404

این گاز در کپسول‌های 13.5 کیلویی، 250 کیلویی و 5 تنی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کشورهایی که از این گاز مبرد استفاده می‌کنند، ایتالیا، آمریکا، چین و هند می‌باشند. شما می‌توانید در برندهایی همچون ایسکون، هانیول و رفریجرانت گاز مبرد R404a را مشاهده کنید.

 

گاز مبرد r404a در چه جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • این گاز پرکاربرد در چیلرها به وفور استفاده می‌شود. چیلرهایی که از این گاز به عنوان ماده سیال خنک کننده استفاده می‌کنند، سرمای خوبی را به محیط می‌دهند.
  • گاز r404a در وندینگ ماشین‌ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین‌هایی که جابجایی مواد غذایی دارند، از این گاز مبرد برای خنک سازی بخش یخچالی خود استفاده می‌کنند.
  • این گاز در سردخانه‌های بزرگ برای نگهداری مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.
  • به طور کلی گاز مبرد r404A در انواع دمای پایین منفی 20 درجه و دمای متوسط منفی 5 درجه تولید شده است. یخچال های فروشگاهی که مواد غذایی در آن ها نگهداری می‌شوند، اغلب از این گاز پر شده‌اند.

 

چه گازهایی جایگزین بهتری برای گاز 404 هستند؟

از آنجایی که راندمان و مصرف انرژی r404a ضعیف است می‌توان از گازهای دیگری همچون R134A، R407C و R410A استفاده کرد.

 

چرا باید گاز 404 به صورت مایع شارژ شود؟

این گاز یک گاز مخلوط است و همان طور که گفته شد، ترکیبی از سه گاز متفاوت است. گازهای مخلوط باید به صورت مایع از کپسول، شارژ شوند تا درصد نسبت ترکیبات آن ها، تغییر نکند. برای شارژ دستگاه‌ها با گاز R404A باید در ابتدا دستگاه خاموش شود و کمپرسور به حالت دیس شارژ در بیاید. سپس کپسول حاوی مایع r404A را به کمپرسور وصل می‌کنیم و آن را باز می‌کنیم تا به صورت مایع به سیستم تزریق شود.

 

خصوصیات گاز 404

 گاز 404 خصوصیات فراوانی دارد از جمله :

  • این گاز کاملاً بی رنگ و بدون بو است.
  • نقطه جوش بسیار پایینی دارد و تقریباً دمای جوش آن منفی 46 درجه است. همین ویژگی باعث شده گاز R404A برای استفاده در صنعت دستگاه‌های خنک کننده مناسب باشد.
  • پتانسیل آسیب به لایه اوزون در گاز R404A صفر اعلام شده است و از این نظر می‌تواند جایگزین گازهای خطرناک برای محیط زیست باشد. در طی 15 سال گذشته استفاده از این گاز به جای گازهای خطرناک تخریب کننده لایه اوزون همچون CFC ها، رایج شده است البته نمی‌توان از اثر گلخانه‌ای این گاز چشم پوشی کرد. گاز R404A از جمله گازهای گلخانه‌ای است که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود.
  • جرم مولکولی گاز r404a 97.6 است.
  • گاز فریون R404A غیر سمی است و در صورت نشتی، خطری را برای افراد نزدیک به گاز، ایجاد نمی‌کند.
  • گاز فریون R404A غیر قابل اشتعال است و از این جهت نیز مناسب استفاده در دستگاه‌های خنک کننده است.

 

نکات ایمنی در استفاده از گاز 404

در ابتدا حواستان باشد با کپسول گاز r404a که به صورت مایع درآمده تماس مستقیم نداشته باشید. اگر گاز به صورت مستقیم با فرد در تماس باشد، منجر به سرمازدگی شدید در وی می‌شود. از این رو استفاده دقیق از این گاز بسیار اهمیت دارد.

گاز را در مجاورت گرما قرار ندهید. با این که این گاز غیر قابل اشتعال است اما اگر به مدت طولانی در محیط گرم قرار گیرد، ممکن است منجر به انفجار کپسول حاوی گاز شود.

 

کلام پایانی 

ما در این بخش خصوصیات گاز 404 را برای شما دوستان شرح دادیم اگر قصد خرید این گاز را دارید می توانید با ما در ارتباط باشید و همچنین برای اطلاع بیششتر در مورد خرید گاز مبرد R404A می توانید به صفحه ی زیر مراجعه نمایید:

خرید گاز مبرد R404A

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *