هر آن چه باید در مورد گازهای مبرد بدانید

هر آن چه باید در مورد گازهای مبرد بدانید.

در تمامی سیستم های تهویه و خنک کننده از گاز مبرد استفاده می شود. در واقع سالیان زیادی است که انواع مختلفی از این گازها نسل به نسل در دستگاه های برودتی استفاده می شوند. کپسول گاز کولر R22  و یا R134  که جزو بهترین گازهای برودتی به شمار می روند، می توانند گرما در محیط را به راحتی جذب کرده و سپس فضا را خنک کنند. در این مطلب از سایت تهران فریون قصد داریم، تا اهمیت استفاده از گازهای مبرد را را سیستم تبرید، به شما عزیزان توضیح دهیم.

معرفی گاز مبرد و هر آن چه باید در مورد گازهای مبرد بدانید.

به کپسول گاز مبرد، گاز سرما زا نیز گفته می شود. این کپسول دارای حالتی سیال بوده و به شکل مداومی از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می شود. از این گاز ها به طور فراوانی در سیستم های تهویه و خنک کننده استفاده می شود. گازهای مبرد که با نام فریون نیز معروف هستند، سالیان بسیار زیادی است در دستگاه های برودتی به کار می رود.  امروزه بیش ترین کاربرد این مبرد ها در کولر گازی و کولر خودرو است.

 

تاریخچه استفاده از مبردها در کولر گازی

در واقع کولرهای گازی در قرن نوزدهم توسط بشر اختراع شده و به بازار عرضه شد. در اوایل تولید کولرهای گاز از محصولی به نام اتر برای تامین مبرد این دستگاه ها استفاده می شد؛ پس از گذشت مدت زمانی که اسپلیت ها روانه بازار شدند، کارهایی همانند دی اکسید کربن برای این سیستم ها مورد استفاده قرار می گرفت.  اما پس از مدتی مشخص شد که این گازها می تواند تاثیرات مخربی برای محیط زیست داشته باشند. همچنین این گازها قابل اشتعال بوده و می توانستند برای افراد بسیار خطر ساز باشند.انواع گاز مبرد و کاربرد هرکدام را در تهران فریون را بخوانید.

پس از مدتی کپسول گاز کولر R22   برای سیستم های برودتی کشف شد و مورد استفاده قرار گرفت. این کپسول یکی از بهترین گازهای مبرد به شمار می رفت و در اکثر دستگاه های خنک کننده از آن استفاده می شد.  از جمله ویژگی های این گاز می توان به غیرقابل اشتعال و بدون بو بودن آن اشاره کرد. همچنین این نوع مبرد به هیچ عنوان سمی نبوده و می توانست موجب عملکرد هر چه بهتر سیستم های تبرید شود.

می توان گفت که کپسول گاز کولر r22  یکی از قدیمی ترین گازهای مبرد است که در حال حاضر استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع می باشد؛ زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این گاز می تواند موجب تخریب لایه اوزون شده و محیط زیست را نیز به خطر می اندازد.  در حال حاضر بهترین مبردی‌ به توان جایگزین گازR22  استفاده می شود، کپسول گاز کولر R410  است. این گاز از نظر خواص به مبرد۲۲ شباهت زیادی داشته و اثرات مخربی نیز برای محیط زیست به همراه نخواهد داشت.

 

مواد تشکیل دهنده گازهای مبرد

از نظر ترکیبات شیمیایی گاز مبرد در چهار گروه تقسیم بندی می شود، که این ۴ دسته بندی عبارتند از:

  • اولین گروه از مبردها، گازهای CFC  هستند؛ این گازها از جمله معروف ترین نوع گازهای فریون بوده که از مبرد R115،R113،  و R12    تشکیل می شوند.
  • گروه دوم گازهای مبرد HCFC هستند که از مبرد r22  و R123  ترکیب شده و به تولید می رسند.
  • دسته بندی سوم نیز هیدروفلئورکربن ها می باشند.
  • و در آخر مبردهای طبیعی نظیر کربن دی اکسید و آمونیاک هستند.

 

 

تخریب لایه اوزون با مبرد

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چطور گازهای مبرد می توانند موجب تخریب لایه اوزون شوند؟ در پاسخ به این سوال بایستی گفت که پتانسیل تخریب این لایه یک عدد میان ۰ تا ۱ است. در مبرد‌ها‌ هر چه میزان این عدد بیش تر به ۰ نزدیک شود، می تواند بیش تر روی لایه اوزون تاثیر گذاشته و آن را تخریب کند. به طور معمول در گازهای R22   عدد ODP  به یک بسیار نزدیک است؛ چرا که میزان کلر در این نوع مبرد بسیار بالا می باشد. به همین خاطر که است که در حال حاضر همانند گذشته خرید کپسول گاز کولر ماشین R22  خیلی رواج ندارد.

معرفی گاز مبرد

معرفی گاز مبرد

گازهای مبرد استاندارد باید چه ویژگی های داشته باشد؟

گازهای مبرد که برای کولر گازی و یا کولر خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای ویژگی های خاصی باشند که عبارتند از:

  • فاقد سم
  • پایداری بالا
  • قیمت پایین
  • نقطه جوش پایین
  • غیر قابل اشتعال
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *