نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو

 نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو

گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو، انکارناپذیر است. وقتی در یک روز گرم تابستانی در ماشین خود می‌نشینید، ممکن است متوجه نقش حیاتی گاز مبرد r134 در خنک نگه داشتن هوا نشوید. این مبرد، که از دهه 1990 در سیستم های تهویه مطبوع خودرو استفاده می‌شود، نقش قابل توجهی در حفظ دمای داخلی خودرو شما دارد.

فرمول صنعتی گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو

R134A یک مبرد هیدروفلوئوروکربن (HFC) است که جایگزین مبردهای کلروفلوئوروکربن تخریب کننده ازن (CFC) شده است که در گذشته در سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو استفاده می‌شد. گاز R134A همانند گاز مبرد R23، تاثیر زیست محیطی کمتری نسبت به CFC دارد؛ بنابراین با محیط زیست سازگارتر است.

نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو با ادامه افزایش دمای جهانی پر رنگ‌تر شده است. با توجه به اینکه تهویه مطبوع یکی از بزرگترین عوامل مصرف انرژی خودرو است، کارایی گاز R134A در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه جویی در سوخت بسیار مهم است.

ویژگی‌های گاز R134a

گاز کولر r134A علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، عملکرد بهتری نسبت به مدل قبلی خود R12 دارد. این گاز، ظرفیت خنک کنندگی بالاتری دارد و از نظر انرژی کارآمدتر است، به این معنی که می‌تواند فضای داخلی خودرو را سریع، با استفاده از انرژی کمتری خنک کند.

با اینکه گاز R134A نسبت به CFC ها برتری دارد و برای محیط زیست مضر نیست، اما همچنان یک گاز گلخانه ای است و می‌تواند به گرم شدن کره زمین کمک کند. علاوه بر این، اگر به درستی از آن استفاده نشود، می‌تواند خطرناک باشد و در صورت انتشار در جو باعث آسیب شود.

جهت خرید گاز R134a می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. علاوه بر گاز r134a می‌توانید از شرایط خرید و قیمت گاز مبرد R407 نیز مطلع شوید.

عملکرد گاز R134A در تهویه مطبوع خودروها

همانطور که اشاره کردیم، گاز R134A یک جزء حیاتی در سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو به حساب می‌آید و کارایی و سازگاری با محیط زیست آن را به یک انتخاب مهم برای تولیدکنندگان خودرو و مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است. از آنجایی که ما همچنان به پایداری و کاهش آلاینده‌ها اولویت می‌دهیم، نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو بیش از پیش مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

تهویه مطبوع خودرو، سیستمی است که برای تنظیم دما و رطوبت هوای کابین خودرو طراحی شده است و شرایط را برای یک سفر راحت فراهم می‌کند.

در ضمن اشاره به نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو باید این مورد نیز در نظر گرفته شود که محور اصلی تهویه مطبوع، چرخه تبرید است. چرخه تبرید شامل چهار جزء اساسی است: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط.

گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودرو

نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع

کمپرسور:

تهویه مطبوع کار خود را در کمپرسور شروع می‌کند که توسط موتور خودرو به حرکت در می‌آید. نقش کمپرسور، فشرده سازی مبرد R134a، افزایش فشار و دمای مبرد است.

کندانسور:

مبرد R134a که فشرده شده از کمپرسور خارج شده و به کندانسور که معمولاً در جلوی ماشین، پشت رادیاتور قرار دارد، می‌رود. در کندانسور، گاز R134a در حین متراکم شدن به محیط گرما داده و از فاز گازی به فاز مایع می‌رود.

شیر انبساط:

مبرد مایع پس از خروج از کندانسور، از یک شیر انبساط عبور می کند که جریان آن را به سوی اواپراتور تنظیم می‌کند. شیر انبساط فشار مبرد را کاهش داده و منجر به تبخیر و خنک شدن آن می‌شود.

اواپراتور:

مبرد مایعی که از شیر انبساط خارج شده است به داخل اواپراتور واقع در داخل کابین خودرو می‌رود. در اواپراتور، مبرد تبخیر شده و گرما را از هوا می‌گیرد، بدین ترتیب دمای هوای کابین کاهش می‌یابد.

فن و دریچه ها:

فن هوا را از طریق دریچه‌ها به داخل کابین خودرو می‌دمد. این هوا از اواپراتور عبور کرده و در آنجا خنک می شود، سپس به داخل خودرو هدایت شده و باعث کاهش دما می‌شود.

بازیابی و کنترل:

در برخی از خودروهای مدرن، تهویه مطبوع را می‌توان به ویژگی های اضافی مانند تهویه بازیابی یا بازیابی گرما، از هوای دمیده شده به داخل کابین برای کاهش مصرف انرژی مجهز کرد. علاوه بر این، سیستم تهویه مطبوع را می توان به سنسورهای دما و کنترل‌های اتوماتیک برای حفظ دمای تنظیم شده در داخل خودرو مجهز کرد.

استخراج رطوبت:

سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز می‌تواند به عنوان وسیله ای برای تخلیه رطوبت از هوای داخل کابین عمل کند. با سرد شدن هوا، رطوبت موجود در هوا روی کندانسور متراکم شده و سپس به بیرون از ماشین تخلیه می‌شود. این فرآیند به حفظ رطوبت کافی در کابین کمک کرده و از نشستن رطوبت روی پنجره‌ها که می‌تواند باعث مه گرفتگی شود، جلوگیری می‌کند.

کنترل الکترونیکی:

نقش گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع خودروهای مدرن، محسوس‌تر است. در تهویه مطبوع خودروهای مدرن، اغلب از سیستم‌های کنترل الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌شود. سنسورهای دما، سنسورهای خورشیدی، سنسورهای رطوبت و سایر پارامترهای محیطی را می‌توان برای تنظیم عملکرد تهویه مطبوع با توجه به شرایط خارجی و ترجیحات راننده کنترل کرد.

نگهداری دما:

سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو نیز برای حفظ دمای تنظیم شده در داخل کابین مجهز شده‌اند. پس از رسیدن به دمای مورد نظر، تهویه مطبوع به‌طور خودکار عملکرد گاز R134a را با تنظیم دور فن، چرخه‌‌های سرمایش و گرمایش کنترل می‌کند.

گاز R134a در سیستم های تهویه مطبوع اتومبیل

تست تشخیص نشتی گاز مبرد R134a

اگر سیستم تهویه مطبوع خودرو شما کار نمی‌کند و هوای داخل ماشین خنک نمی‌شود، پس گاز R134a نشتی دارد. نشت مبرد می‌تواند منجر به شارژ مجدد فریون سیستم شود. جهت تشخیص و تعیین محل نشتی مبرد در سیستم های R134a می توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

محلول های حباب به کار رفته در اتصالات، شیرها و اتصالات ساده ترین روش بررسی نشت DIY است. پس باید به دنبال حباب باشید.
نشت یاب های الکترونیکی از حسگرهایی برای شناسایی مبرد استفاده می کنند و می توانند مکان های نشت را مشخص کنند.
آزمایشات رنگ فلورسنت شامل افزودن رنگ به سیستم ها است. رنگ از طریق نشت خارج می شود و نور UV محل را تشخیص می دهد.
آشکارسازهای نشت هالوژن می‌توانند نشتی گازهای هالوژن مانند R134a را مشخص کنند.
آشکارسازهای التراسونیک برای تشخیص نشتی گاز r134a در سیستم تهویه مطبوع از امواج صوتی برای یافتن صدای خش خش با فرکانس بالا استفاده می کنند.

مطالعات درباره گاز r134a

گاز r134a مانند سایر مبردها، اخیراً برای پتانسیل گرمایش جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. گاز R134a اگرچه پتانسیل تخریب لایه ازن را ندارد، اما پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) آن بالای 1300 است.

در حال حاضر کارشناسان سعی می‌کنند در سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از گازهای جایگزینی که گرمایش جهانی HFC کمتری دارند، استفاده شود. تصمیم گیری شده است که گاز R1234yf در سیستم تهویه مطبوع خودروها جایگزین گاز R134a شود. چون GWP آن فقط 4 است.

R513A یک ترکیب HFC/HFO (هیدروفلورو لفین) برای تبرید تجاری است که به عنوان یک جایگزین سازگار با آب و هوا R134a طراحی شده است. R450A یکی دیگر از ترکیبات مبرد HFC/HFO است که قرار است جایگزین R134a شود و در عین حال تاثیر گرمایش جهانی را کاهش دهد.

جمع بندی:

R134a یک مبرد رایج برای سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو است که مزایای متعددی از جمله سازگاری با محیط زیست، کارایی و ایمنی را ارائه می‌دهد. با این حال، دارای GWP است و می‌تواند نشت کند، به همین دلیل مهم است که از آن به طور مسئولانه استفاده شود و به درستی بازیافت شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *