انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی

انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی

انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی یک فرآیند مهم است که باید با دقت انجام شود. عوامل مختلفی باید در این انتخاب در نظر گرفته شوند:

  • نوع سیستم سرمایشی: سیستم‌های سرمایشی مختلف به انواع مختلفی از مبردها نیاز دارند. به عنوان مثال، سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی معمولاً از مبردهای هیدروفلوئوروکربن (HFC) استفاده می‌کنند، در حالی که سیستم‌های سردخانه‌ای صنعتی معمولاً از مبردهای آمونیاک یا دی اکسید کربن استفاده می‌کنند.
  • بازه دمای کارکرد: مبرد باید در محدوده دمای کاری سیستم سرمایشی کار کند. به عنوان مثال، مبردهایی که برای کار در دماهای پایین طراحی شده‌اند برای سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی مناسب نیستند.
  • میزان ظرفیت سرمایشی: مبرد باید ظرفیت سرمایشی مورد نیاز سیستم را تأمین کند.
  • ایمنی: مبرد باید ایمن باشد و خطری برای کاربران سیستم سرمایشی ایجاد نکند. به عنوان مثال، مبردهای آمونیاک و دی اکسید کربن سمی هستند و باید با احتیاط استفاده شوند.
  • هزینه: هزینه مبرد نیز باید در نظر گرفته شود. مبردهای مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

عوامل مهم در انتخاب شارژ گاز مبرد

اگر می ‌خواهید راجع به نحوه انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی اطلاعات داشته باشید، دو نکته هست که باید به آنها توجه کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • بازه دمایی مبرد
  • روغن مبرد

برای انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی، اول از همه باید بدانید که سیستم شما در چه بازه دمایی شروع به کار و فعالیت می‌کند و از طرفی قرار است چه کاربردی داشته باشد. همه گازهای مبرد برای همه بازه‌های دمایی مناسب نیستند. برای اینکه بهترین گاز را انتخاب کنید، باید خودتان به این موضوع توجه داشته باشید که سیستم زیر صفر کار می‌ کند یا دمای آن باید بالای صفر باشد. مثلاً گاز مبرد r134 برای دمای متوسط استفاده می‌شود.

نکته دوم این است که حتماً حواستان به روغن مبرد یا کمپرسور باشد. بعضی از گاز های مبرد با روغن معدنی و بعضی دیگر با روغن سنتتیک Synthetic oil یا صنعتی فعالیت می‌کند.

وقتی که شما می‌ خواهید گاز فریونی بخرید، حتماً باید همه این ویژگی ‌ها را مد نظر قرار داده و از قبل راجع به آنها اطلاعات پیدا کرده باشید تا بتوانید به بهترین انتخاب دست بزنید.

انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی

مبردهای مورد استفاده در تجهیزات سرمایشی

در اینجا برخی از متداول‌ترین مبردهای مورد استفاده در تجهیزات سرمایشی آورده شده است:

  • HFC: مبردهای HFC شامل R-134a، R-410A و R-407C هستند. این مبردها غیرسمی و غیرقابل اشتعال هستند و از نظر زیست محیطی نسبتاً بی‌خطر هستند.
  • گاز مبرد آمونیاک: آمونیاک یک مبرد طبیعی است که بسیار کارآمد است. با این حال، سمی است و در صورت نشت می‌تواند خطرناک باشد.
  • دی اکسید کربن: دی اکسید کربن یک مبرد طبیعی است که نسبتاً بی‌خطر است. با این حال، برای کار در دماهای پایین نیاز به کمپرسورهای قوی‌تری دارد.

انتخاب گاز مبرد مناسب برای تجهیزات سرمایشی یک تصمیم مهم است بهتر است با مشاوران تهران فریون مشورت کنید.

مراحل تغییر شارژ گاز مبرد

برای انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی در کولر گازی یک سری مراحل است که باید به طور پشت سر هم و دقیق انجام شود تا کار شما درست پیش برود. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

  • در ابتدا باید یک روتین مناسب برای نگهداری از دستگاه داشته باشید. قبل از این که اقدام به شارژ گاز مبرد بکنید نگهداری از دستگاه باید در اولویت شما قرار گرفته باشد. یعنی اول باید تعویض فیلتر را انجام دهید و بعد کویل‌ های اپراتور و کندانسور را پاکسازی کنید و آلودگی‌ های آن را از بین ببرید.
  • در مرحله بعد باید تمامی انسدادها و گرفتگی ‌ها را برطرف کنید و کاملاً مطمئن باشید که هیچ مشکلی در کار نیست. سپس به سراغ بررسی دیگر قطعات بروید. به طور مثال اگر عایق آسیب دیده یا نشته اتصالات لوله وجود دارد یا سیم‌ های برق اختلال پیدا کردند، حتماً آن ها را مورد بررسی قرار دهید. کمبود گاز مبرد و دیگر مشکلات جزئی را بررسی کنید و راندمان و کارایی سیستم را حتماً بسنجید.
  • کاری که باید در مرحله بعدی انجام دهید، این است که گاز را مشخص کنید و ابزار مورد نیاز را مورد استفاده قرار دهید.
  • در قدم بعدی باید اتصالات سیستم را با حساسیت بالا بررسی کنید تا در تماس با گاز مبرد مشکلی اتفاق نیفتد. سپس به سراغ شارژ گاز مبرد بروید. اول سیستم را خاموش کنید که حتماً باید از طریق ترموستات این کار را انجام دهید.
  • اتصالات شیلنگ مربوط به فشار دریچه‌ های فشار سیستم را مورد بررسی قرار دهید.

کلام آخر

نحوه انتخاب گاز مبرد برای تجهیزات سرمایشی نیازمند اطلاعات و آگاهی است که ما سعی کردیم به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کنیم و برای تان توضیح دهیم که چگونه می‌ توانید به بهترین شکل ممکن کار را پیش ببرید‌ اگر طبق توضیحات بالا پیش بروید  قطعاً کارتان راحت ‌تر خواهد بود. پس حتماً نکاتی را که گفتی مد نظر قرار بدهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *