بهترین جایگزین برای گاز کولر R22 چیست؟

بهترین جایگزین برای گاز کولر R22 چیست؟

همان طور که در مقالات قبلی به این موضوع بار ها اشاره کردیم، گاز مبرد R22  یکی از پر کاربردترین گاز های فریونی است که به طور معمول در سیستم های تهویه و تبرید به خنک سازی به کار می رود‌. این مبرد با وجود این که دارای نقطه جوش بسیار پایین بوده که برای دستگاه برودتی بسیار مناسب و همچنین قیمت مناسبی که دارد، در حال حاضر به دلیل تاثیرات منفی چه روی محیط زیست می گذارد، دیگر استفاده نمی‌ شود. در ادامه به معرفی بهترین جایگزین برای  گاز کولر R22   می پردازیم.

 

همان طور که گفته شد کپسول گاز کولر R22  از خواص ترمودینامیکی بی نظیری بهره مند بوده و خرید گاز مبرد r22  کولیب به دلیل این که قیمت مقرون به صرفه دارد، می تواند موجب صرفه جویی در هزینه ها شود. اما این محصول به لایه اوزون آسیب بسیار زیادی رسانده و از نظر زیست محیطی نیز مورد تایید نمی باشد. به همین خاطر کارشناسان و محققان در این زمینه تصمیم گرفتند تا به دنبال بهترین جایگزین برای گاز کولر R22   باشند.

اثرات مخرب زیست محیطی گاز r22

امروزه در کشورهای متعددی در دنیا، خرید فروش گاز کولر R22  به طور کلی ممنوع شده است. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که چرا استفاده از این گاز مبرد قیمت مناسب در سیستم های برودتی ممنوع شده است؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم شما عزیزان را با این محصول بیش تر آشنا کنیم. سپس به معرفی بهترین جایگزین برای گاز کولر R22  بپردازیم.

گاز مبرد r22  که با نام کلرودیفلورومتان نیز شناخته می شود. و فرمول شیمیایی آن CHCIF2  است، یکی از زیر مجموعه های HCHFC  به شمار می رود. این نوع کپسول گاز مبرد دارای خصوصیات منحصر به فردی از جمله عدم خوردگی، غیر قابل اشتعال، غیر سمی و هم چنین دمای جوش بسیار پایین است. که تمام این ویژگی ها برای سیستم های برودتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود تمامی این خصوصیات به همراه قیمت مناسب گاز R22  باعث شده تا برای تولید سیستم های برودتی از این مبرد خنک کننده استفاده گردد‌. اما این موضوع را باید حتما در نظر داشته باشید که مبرد ها می توانند تاثیرات بسیار مخربی را روی محیط زیست و لایه اوزون بگذارند. به همین خاطر است که کارشناسان به دنبال بهترین جایگزین برای گاز کولر R22.  هستند تا دیگر آسیبی به محیط زیست و هم چنین لایه اوزون وارد نشود.

 

تا این بخش مقاله متوجه شدیم که کپسول گاز کولر R22  با وجود مزایایی که دارد، اما برای زمین تاثیر گل خانه را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر طبق پروتکل های مونترال از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد استفاده از این مبرد در سیستم برودتی ممنوع شده است، اما همچنان در برخی از دستگاه ها از این مبرد قیمت مناسب استفاده می گردد.

بهترین جایگزین برای گاز کولر R22

کپسول گاز مبرد r22.  به دلیل دارا بودن خاصیت ترمودینامیکی می تواند در هر یک از سیستم های تهویه و برودتی در دما های گوناگون به خوبی کار کند. اما جایگزین r22  ممکن است که نتواند با تمامی سیستم تبرید سازگاری داشته باشد. در ادامه مطلب به معرفی جایگزینی مناسب برای این مبرد می پردازیم.

کپسول گاز کولر R407c  برای جایگزینی R22

یکی از بهترین جایگزین کپسول گاز کولر R22  مبرد r407  است‌. این گاز به صورت ترکیبی از سه نوع مبرد تولید شده و از زیر مجموعه های گاز زئوتروپیک است. در واقع این گاز فریون خاصیت ترمودینامیکی کاملا مشابه ای به گاز r22  دارد، به همین خاطر می تواند جایگزین مناسبی برای این مبرد باشد.

سیستم های تبرید با دما پایین و یا میانه همانند دستگاه تهویه مطبوع خانگی و یا کولر گازی ها می توانند از مبرد ار407 برای خنک سازی استفاده نمایند.

بهترین جایگزین برای گاز کولر R22

بهترین جایگزین برای گاز کولر R22

کپسول گاز R410a.  بهترین جایگزین گاز مبرد 22

از دیگر مبرد ها جایگزین می توان به r410  اشاره کرد. این گاز مبرد نیز ترکیبی بوده و از دو نوع R32  وr125   به تولید می رسد. این نوع گاز جایگزین در فشار بسیار بالا کار می کند اما خاصیت ترمودینامیکی آن به r22  شباهت ندارد. ولی توان خنک کنندگی آن بسیار بالا می باشد.

برای جایگزینی گاز R410  با کپسول گاز R22  لازم است تا در ساختار سیستم های تبرید، تغییراتی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی تفاوت گاز R22 با گاز مبرد R410

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *