نکات خرید گاز مبرد برای کولر گازی

مهم ترین نکات خرید گاز مبرد برای کولر گازی و سیستم های خنک کننده

مهم ترین نکات خرید گاز مبرد برای کولر گازی و سیستم های خنک کننده شامل چه مواردی است؟ گاز مبرد در واقع یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزایی می باشد که برای سیستم های خنک کننده و سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گاز ترکیبی از مایع و گاز است و مهم ترین وظیفه این دستگاه ها برای کولر گازی ها، این است که گرمای داخلی را به بیرون انتقال می دهد. در حالت کلی، تمامی دستگاه های تهویه مطبوع اصولا از گاز های مبرد برای پرخه تبرید برای خنک کردن محیط  داخلی استفاده می کنند.

در سال های قبل، از گاز های فریون برای سیستم های خنک کننده استفاده می کردد؛ اما با گذر زمان شاهد ضرر های آن شدن و گاز مبرد را جایگزین آن کردند. گاز مبرد یک گاز مهم است که بدون وجود آن کولر گازی عملکرد خنک شدن را انجام نخواهد داد.  گاز مبرد دارای انواع گوناگونی می باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

نکات خرید گاز مبرد برای کولر گازی

نحوه کار کردن گاز مبرد در کولر گازی به صورت پیچیده نیست. همان طور که در قسمت فوق گفته شد، کولر گازی ها. توسط گاز مبرد گرما را از داخل به بیرون انتقال می دهند. گرمای بیرونی را جذب می کند. سپس از یک گاز کم فشار به یک مایع همراه با فشار بالا تبدیل می شود.

تمامی اجزای کولر گازی، گاز مبرد را به قسمت بیرونی منتقل می کنند و یک فن هوای گرم را به کمک سیم پیچ ها جذب می کند و بعد از این کار، آن را به قسمت بیرون منتقل می کند. سپس گاز مبرد به گاز کم فشاری تبدیل می شود. البته یک فنی که در خانه قرار دارد، هوای محیط را روی سیم پیچ ها پخش می کند، تا باعث خنک شدن آن شود.

انواع گاز مبرد کولر گازی

گاز مبرد در چند نوع وجود دارند که هر یک از آن ها ویژگی هایی را دربر دارند. در ادامه به چند مورد از رایج ترین آن ها اشاره خواهیم داشت

گاز هایی که در قسمت فوق نام برده شد، پرکاربرد ترین گاز های مبرد می باشند که در کولر گازی ها از آن ها استفاده می شود. در ادامه مطلب هر یک از آنها را به صورت اختصار توضیح خواهیم داد.

گاز CFC

گاز CFC یا همان کلروفلوئوروکربن R12 یکی از پر کاربرد ترین و شناخته شده ترین گاز های مبرد می باشد که عموما برای اثر گاز های گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. البته این نوع گاز های مبرد از سال 1994 دیگر تولید نشدند و گاز های مبرد R22 که مبرد های HCFC هستند، جایگزین آن ها شدند.

 HCFC

این نوع گاز های هم گاز مبرد R22  هستند. که با توجه به گفته های قسمت بالا. با متوقف شدن CFC جایگزین آن ها شدند. این نوع از گاز ها نسبت به نوع R12 به گاز ازن در هوا آسیب چندانی  وارد نمی کنند. البته نوع HCFC برخلاف CFC دارای کلر هستند . باعث آسیب رساندن به محیط زیست می شوند.

گاز HCF

گاز HCF یا هیدروفلوئوروکربن هم یکی از گاز های پرکاربرد است که در واقع گاز مبرد  R410A , R134 است که به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نمی کند و امروزه برای کولر گازی ها به جای نوع R22  استفاده می کنند. البته بهتر است بدانید که، این مدل موجب گزم شدن کره زمین می شود، اما در حالت کلی جز بهترین نوع گاز های مبرد شناخته شده است.

نکات مهم قبل از خرید گاز مبرد

قبل از خرید گاز مبرد، باید به چند نکته توجه داشته باشید که درادامه ذکر خواهد شد. قبل از خرید گاز مبرد باید حتما از کیفیت و مدل آن اطلاع داشته باشید. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که محصولی که خریداری می کنید، برای چه نوع برندی می باشد. شما باید از یک برند معتبر از گاز را خریداری کنید.

مورد بعدی که باید قبل از خرید گاز مبرد به آن توجه داشته باشید، سالم بودن کپسول آن است. سالم بودن سر سیلندر، متصل شدن صحیح قطعات کپسول نشتی ندادن، ویژگی هایی ضروری کپسول ها هستن که باید به آن ها توجه داشته باشید. یکی دیگر از مهم ترین نکات قبل از خرید این است که حتما گاز انتخابی را مطابق با حجم مورد نیاز خریداری کنید .

جمع بندی

در این مقاله از سایت تهران فریون به بررسی مهم ترین نکات خرید گاز مبرد برای کولر گازی و سیستم های خنک کننده پرداختیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *