چه چیزی در انتظار نسل بعدی گازهای مبرد است؟

چه چیزی در انتظار نسل بعدی گازهای مبرد است؟

نسل بعدی گازهای مبرد که به معرفی برخی از جایگزین‌های HFC، مانند خنک‌کننده‌های طبیعی، دی‌اکسید کربن (CO2)، آمونیاک، پروپان و ایزوبوتان می‌پردازیم.

مبرد یک ماده ای است که در قالب گاز یا مایع قابل استفاده است و نقطه جوش خیلی کمی دارد. این ماده با جذب حرارت از محیط، تبخیر می‌شود و موجب خنک شدن آن می‌گردد. مصرف مبرد به منظور کاهش دمای خاصی از یک نقطه معین، در فرآیندهای مانند تبرید و در سیستم‌های تهویه مطبوع و برودتی به طور گسترده‌ای مصرف می شود.

در سیستم‌های تبرید که اغلب در چیلرها، سردخانه‌ها و یخچال‌های خانگی استفاده می‌شوند، کمپرسور نقش قلب سیستم را ایفا می‌کند و دیگر اجزای سیستم مانند کندانسور و اواپراتور به عنوان دست و پاهای آن در نظر گرفته میشوند. برای عملکرد بهینه سیستم تبرید، نیاز به ماده‌ای است که در سیکل گردش کند و به وسیله آن انتقال حرارت موثری داشته باشد.

ماده‌ای که به شکل گاز در کپسول‌ها موجود است، به آن گاز مبرد یا گاز فریون معروف است. در این مطلب با نسل بعدی گازهای مبرد از جمله گاز کولر r134a و گاز r404 بیشتر آشنا خواهید شد.

رایج ترین گازهای مبرد امروزی در تهویه مطبوع

 در طول سال‌ها، به دلیل نگرش‌های جدید در زمینه حفاظت از محیط زیست، مصرف مبردها در صنعت تهویه مطبوع تغییر کرده است. در ادامه برخی از مبردهای پرمصرف و رایج که در این صنعت را معرفی میکنیم:

  • R134a (HFC)
  • R-407C (HFC)
  • R-410A (HFC)
  • R-22 (HCFC)
  • R-404A (HFC)

این مبردها به عنوان جایگزین‌هایی برای مواد مخرب محیط زیست مانند CFCs (کلروفلوروکربن‌ها) و HCFCs (هیدروکلروفلوروکربن‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که اثرات مخرب بر محیط زیست را کاهش می‌دهند.

نسل بعدی گازهای مبرد

مبرد تترافلوئورواتان یا R134a

مبرد تترافلوئورواتان یا R134a متشکل از دو اتم کربن، دو اتم هیدروژن و چهار اتم فلور با فرمول شیمیایی CF3CH2F است. این مبرد از دسته HFC است و بر روی لایه ازون تاثیر مخربی ندارد. علاوه بر این، R134a غیر مشتعل و غیر انفجاری است و سمیت آن در حد استاندارد است. دمای جوش این مبرد -26.1 درجه سانتی‌گراد است و خواص ترمودینامیکی آن تقریبا با R12 مشابه است.

بنابراین، می‌توان از R134a به عنوان جایگزینی برای R12 استفاده کرد. با این حال، باید توجه داشت که برای استفاده از آن به عنوان جایگزین، نیاز به تغییراتی در تجهیزات سیستم تبرید داریم. برای خرید گاز r134 و گرفتن قیمت از تیم پشتیبانی مجموعه تهران فریون کمک بگیرید.

گاز مبرد r404

 این ماده مبرد نیز به عنوان یک جایگزین ایمن برای R22 شناخته می‌شود. یکی از مزایای R404A، بازه دمایی است که این ماده می‌تواند در آن کار کند. این مبرد قادر است در سیستم‌هایی که نیاز به دمایی بین منفی ۴۵ تا مثبت ۱۵ درجه سانتی‌گراد دارند، به کار گرفته شود.

خواص ترمودینامیکی R404A با R22 شباهت زیادی دارد و حتی در برخی موارد، عملکرد بهتری نسبت به آن دارد. این ماده مبرد با آب و هوا واکنش نشان نمی‌دهد، بدون رنگ و غیر مشتعل است. اما باید توجه داشت که تماس مستقیم پوست با R404A ممکن است مضر باشد.

خرید و قیمت گاز r404 بسته به تامین کننده، مقدار سفارش و شرایط بازار متغیر است. عوامل دیگری مانند نرخ ارز، تقاضا و عرضه در بازار نیز بر قیمت تأثیرگذار است. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت و خرید گاز R404A با واحد فروش یا تیم پشتیبانی سایت تماس بگیرید و قیمت‌های فعلی را استعلام کنید.

آشنایی با نسل بعدی گازهای مبرد

 گاز مبرد فرآیند انتقال گرما از یک محیط به محیط دیگر را در سیستم تبرید و خنک‌کننده انجام می‌دهد. این گاز در دستگاه‌های مختلف مثل سیستم تهویه مطبوع، سیستم تهویه هوا،  یخچال‌های صنعتی و خانگی کاربرد دارد. به طورکلی مبرد به ماده‌ای گفته می‌شود که با جذب حرارت مواد موجود در محیط بخار شده و پس از آن فضای اطراف را خنک می‌کند.

گاز مبرد یک سیال خالص یا مخلوط است که طی فرایند تبرید قابل استفاده است. این سیال در مسیر سیکل از فاز مایع به گاز یا بالعکس تبدیل می‌شود. برای اینکه بتوانید با نسل بعدی گازهای مبرد آشنا شوید باید ماهیت این گازها را به خوبی درک کنید. در این صورت می‌توانید نسل بعدی این گازها را به طور بهتری بشناسید.

برای مثال هالو آلکان‌ها و کلرو فلورو کربن‌های نسل اول و دوم مبرد‌هایی بودند که در دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌شدند. امروزه به علت آثار مخرب زیست محیطی استفاده از این گازها ممنوع است. در حال حاضر شاهد نسل سوم و نسل چهارم مبردها هستیم که آثار مخرب زیست محیطی آن‌ها کمتر است.

هیدرو فلورو کربن‌ها نسل سوم گازهای مبرد می‌باشند. هیدروفلورو الفین نیز نسل چهارم گازهای مبرد است. r134a هم از جمله گازهای مبردی است که آثار مخرب بسیار کمی روی محیط زیست دارد. به همین علت اکثر افراد به دنبال خرید و قیمت گاز کولر r134a هستند.

مبردها از چه خواصی برخوردار هستند؟

 طبیعتاً نسل بعدی گازهای مبرد می‌توانند فواید زیادی داشته باشند. هریک از انواع مبردها مزایای خاص خود را دارند. از نظر ساختاری می‌توان گازهای مبرد را به دو دسته اصلی خالص و ترکیبی تقسیم نمود. مبرد خالص شامل مواردی مثل R22, R134a, R12, R13 هستند.

مبردهای ترکیبی نیز شامل Zeotropic و Azeotropic می‌باشند. برخی از فواید مبردها عبارتند از:

  • در زمان‌های مختلف خواص ثابتی از خود نشان می‌دهند.
  • سمی و قابل اشتعال نیستند.
  • دارای دمای انجماد پایین
  • قابلیت اختلال و حل شدن در روغن تا در صورت نشت سیستم به راحتی نشت تشخیص داده شود.

 اگر تمایل دارید که گازهای مبرد دوستار محیط زیست را برای سیستم سرمایشی و تهویه هوای مطبوع خود خریداری کنید، می‌بایست نکاتی را بدانید. اولین نکته شناخت این گازها و چگونگی عملکرد آن‌ها است. یکی از نکات دیگر در تهیه این گازها مراجعه به مراکز معتبر است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا تهیه این گازها می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آشنایی با نسل بعدی گازهای مبرد

صنعت گرمایش و تهویه

صنعت گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) در آستانه گذار دیگری از مبرد است. جهان به اثرات زیست محیطی مبردهای مورد استفاده در تهویه مطبوع، لوازم خانگی و سایر کاربردها پی برده است. این آگاهی صنعت را به سمت تولید مبردهای جدید سوق داده است.

در طول سال‌ها، این صنعت چندین پیشنهاد داشته است: کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC)، هیدروکلرو فلوئوروکربن‌ها  (HCFCs) مانند R22 و اکنون هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFCs) اما مبرد R32 یکی از بهترین گزینه های نسل بعدی مبرد هاست.

گاز مبرد R32 یکی از این راه حل ها است، یک HFC تک جزیی با GWP کم که کار با آن آسان است. در سطح جهانی پذیرفته شده است و در حال حاضر در ایالات متحده در تهویه مطبوع اتاق مستقل استفاده می شود.

این گاز یک مبرد نسل بعدی است که ابزارهای مورد نیاز مهندسین HVAC را برای طراحی سیستم‌ها با هزینه کم فراهم می‌کند. هزینه پایین مبرد همراه با پتانسیل برای حجم شارژ کمتر و جابجایی آسان برای شارژ مجدد در مقایسه با مخلوط های غیر آزئوتروپیک، می تواند صرفه جویی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

گازهای مبرد مورد استفاده در تهویه مطبوع

از مبردهای که در حال حاضر استفاده می شود می توان گاز مبرد R23 اشاره کرد.  r23 یک گاز مبرد خاص است که متعلق به خانواده گازهای هیدروفلوروکربن (HFCs) می شود.

این گاز به عنوان یکی از گازهای خنک‌کننده با قدرت بالا و بازدهی بالا استفاده می‌شود، به دلیل ویژگی‌های خاص مبرد R-23 ، مانند نقطه غلیان پایین و پتانسیل بالای خنک‌کنندگی بیشتر در برنامه‌های صنعتی مانند سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش صنعتی، و فرآیندهای تولید یا تولیدی کاربرد دارد.

این گاز به دلیل خطراتی مانند سمی بودن و اثرات زیست‌محیطی، مورد توجه و محافظت ویژه‌ای نیاز دارد، استفاده از آن به طور معمول توسط تکنسین‌گازهای مبرد به طور کلی می‌توانند به چند دسته‌بندی اصلی تقسیم شده است.

مبرد دیگر R134a  است که یکی از متداول‌ترین گازهای است که از نوع هیدروفلوروکربن (HFC) می باشد. این گاز به عنوان جایگزینی برای گازهای کلرو فلورو کربن (CFCs) و هیدروکلرفلوروکربن‌ها (HCFCs) در سیستم‌های خنک‌کننده و بخاری‌ها استفاده می‌شود.

R-134a به دلیل خواص خوب خنک‌کنندگی، پایداری، و کمتر بودن اثرات زیست‌محیطی نسبت به CFCs و HCFCs، در بسیاری از برنامه‌های خنک‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله خودروها، یخچال‌ها، و تجهیزات خنک‌کننده دیگر.

فروش گاز R134a در فروشگاه های تخصصی به صورت حضوری یا اینترنتی (آنلاین) است. بسیاری از تامین‌کنندگان صنعتی این گاز را به صورت بشکه‌های بزرگ یا کپسول های کوچک عرضه می‌کنند. تهران فریون عرضه کننده انواع کپسول گاز خنک کننده در ایران با قیمت مناسب و مشاوره رایگان است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *