گاز R22 مبرد چیست؟

گاز R22 مبرد چیست؟

آیا می‌ دانید گاز مبرد  R22 چیست؟ آیا با مشخصات، ویژگی‌ ها و کاربردهای این نوع گاز آشنایی دارید؟ نحوه کاربرد و موارد استفاده از گاز R22 مبرد به چه شکلی است؟ نظر شما در خصوص استفاده از انواع گازهای مبرد به ویژه گاز  R22 چیست؟

یکی از انواع گازهای مبرد پرکاربرد گاز  R22  است، که در سیستم‌ های تهویه مطبوع یا سیستم‌ های برودتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

گاز R22 مبرد کاربردها و موارد استفاده بسیار فراوانی دارد و در یخچال‌ ها، سردخانه ها، فریزرهای فروشگاهی، کولرهای گازی و غیره استفاده می‌ شود.

در این مقاله گاز مبرد R22، برخی از ویژگی‌ ها و خصوصیات و همچنین نحوه استفاده از آن را بررسی می‌ کنیم.

 

گاز r22

گاز R22 مبرد یا همان مبرد 22 یکی از انواع گازهای مبرد است که در سیستم های تهویه گرمایشی و سرمایشی تزریق شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز که به آن دی کلرو فلورو متان ها نیز گفته می شود، یکی از زیر مجموعه های گازهای هیدروفلوریک کربن می باشد.

در واقع حالت اصلی اینگونه گازها بدون هیچ گونه بو و رنگی است و امکان اشتعال نیز در این نوع کپسول گاز کولر وجود ندارد. اولین گازی که در خانواده هیدروفلو کربن ها وجود دارد گاز r۱۲ است که سالهای اخیر در یخچال های قدیمی استفاده می‌شد، اما استفاده از این گاز در حال حاضر نیز به صورت کم و بیش انجام می شود.

 گاز-R22-مبرد-چیست

گاز R22 مبرد. تهران فریون

کاربرد گاز R22 مبرد

بیشترین استفاده از گاز R22 مبرد در تهویه هوا و دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی می باشد. یخچال، سردخانه، فریزر کولرهای گازی از جمله مواردی هستند که می‌توان در آنها از گاز R22 استفاده کرد.

این نوع گاز به دلیل خاصیت های شیمیایی که دارند، هم در سیستم های برودتی زیر صفر استفاده شده و هم در سیستم هایی که دارای دمای بالای صفر هستند.

بر اساس عقیده بیشتر برودت کاران این گاز از جمله کاربردی ترین گاز های برودتی به شمار می رود، اما با وجود تمامی این خصوصیات مثبت چند سالی است که استفاده از گاز فریون r۲۲ در سیستم های سرمایشی در برخی از کشورها ممنوع شده که در ادامه دلیل ممنوعیت ای گاز را برای شما توضیح خواهیم داد.

اصلی ترین کاربردهای گاز R22 مبرد عبارتند از:

  • استفاده درون دستگاه های خنک کننده همانند کولر گازی و کولر خودرو
  • در چیلرهای ساختمان ها و مرکزهای تجاری
  • کاربرد در یخچال هایی که در ویترین مغازه ها و سوپرمارکت ها استفاده می شوند.

معایب استفاده از گاز فریونی R22 مبرد

همان طور که گفته شد گاز R22 مبرد یکی از انواع گازهای فریونی است. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که میزان تخریب گاز های فریونی در تمام گاز های خانواده این مجموعه به صورت یکسان نمی باشد، هر چقدر از سال‌های گذشته رو به جلو میرویم متوجه خواهیم شد که میزان آسیب هر یک از گاز های فریونی به مراتب کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال کپسول گاز کولر R12در مقایسه با گاز R22 تخریب بیشتری دارد.همچنین کپسول گاز کولر R134 نسبت به دو نوع گاز فریون قبلی دارای آسیب و خطر کمتری می باشد. اما با این وجود دانشمندان سعی دارند که گازهای برودتی را که برای محیط زیست خطر کمتری دارند پیدا کنند. در واقع استفاده از گاز های فریونی در انواع سیستم های برودتی سرمایشی و گرمایشی آسیب زیادی را به محیط زیست وارد می کند. همچنین تخلیه این گاز در هوا موجب تخریب لایه اوزون نیز می گردد

آشنایی با اثرات مخرب گاز مبرد R22

گاز R22 مبرد از جمله گازهای غیر سمی است و قیمت‌ های ارزان و مقرون به صرفه‌ ای دارد، گرمای تبخیر و دمای بحرانی این گاز بسیار بالا است، علاوه بر آن که هیچ گونه خوردگی ایجاد نمی‌ کند.

اما با وجودی که گاز مبرد R22  یکی از گازهای پر استفاده و پرکاربرد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و استفاده کردن از آن هیچ گونه منع قانونی ندارد، حتی می‌ توان گفت که روز به روز در حال افزایش نیز می‌ باشد و برای استفاده در یخچال ها، سردخانه‌ ها، کولرهای گازی و فریزرهای فروشگاهی به کار می‌ رود، اما به هر حال دارای برخی اثرات مخرب برای کره زمین است.

این اثرات در صورت استفاده مداوم و به مرور زمان مشکلات زیست محیطی بسیار جدی و آسیب پذیری را به وجود می‌ آورند. که به دنبال خود آن سلامت و زیست انسان‌ ها نیز تهدید می‌ شود و بنابراین باید به عنوان یک مشکل جدی به آن نگاه کرد.

اثرات این گاز بر لایه ازون

از بین رفتن و نازک شدن لایه اوزون یکی از این مشکلات اساسی و جدی است که در نتیجه آن تابش بیش از حد و نامتعارف خورشید بر روی کره زمین به وجود آمده و موجب گرم شدن زمین می‌ شود. گرم شدن زمین نیز یک اتفاق غیر منتظره و ناخوشایند است که روز به روز در حال افزایش می‌ باشد.

این گرم شدن اتفاقات ناگوار دیگری از جمله نابودی برخی از پوشش‌ های گیاهی بسیار حساس به گرما، ذوب شدن یخچال‌ های قطبی، کم آبی، انقراض نسل بسیاری از گونه‌ های حیوانی و غیره را در پی دارد.

علت چنین اتفاقی نیز این است که وقتی گاز در هوا انتشار پیدا می‌ کند، وارد لایه‌ های بالایی جو می‌ شود، در نتیجه ترکیبات لایه اوزون را تخریب می‌ کند. حال می‌ توان به پیامدهای ناگوار استفاده از این چنین گازی به صورت مداوم و گسترده پی برد.

سازگاری کپسول گاز کولر22

کپسول گاز R22 مبرد با برخی روغن ها سازگاری دارد، این روغن ها عبارتند از:

  • روغن پلی استر
  • ترکیبات روغن های آلکیل بنزن
  • و روغن سفید که یکی از نمونه های روغن معدنی می باشد.

مشخصات کامل گاز کولر R22

مشخصه های گاز R22 مبرد به شرح زیر است:

نام تجاری: R22
نوع بسته بندی: کپسولی
تولید شده : ژاپن، چین و هند
نام های دیگر : کپسول گاز کولر R22، گاز فریون 22,گاز R22 , گاز r22

ویژگی های گاز مبرد R22

به دلیل اینکه گاز R22 مبرد دارای ویژگی های گوناگونی است تبدیل به یکی از گاز های برودتی بسیار پرکاربرد شده است. همچنین قیمت کپسول گاز r۲۲ نیز از جمله مهمترین ویژگی این محصول می باشد چرا که این گاز نسبت به دیگر کپسول های گاز کولر دارای قیمت مناسبی است. جهت خرید گاز r۲۲ مبرد میتوانید به شرکت تهران فریون مراجعه کنید و کپسول گاز کولر ماشین مورد نظر خود را خریداری نمایید.

ویژگی های گاز r22 عبارتند از:

  1. کاملا غیر سمی است
  2.  قیمت مقرون به صرفه
  3.  گرمای تبخیر بسیار زیاد
  4.  دارای دمای بحرانی بالا
  5. ایجاد نکردن خوردگی
 گاز R22 کپسول

گاز R22 کپسول تهران فریون

گازهای مبرد امروزی

در حال حاضر به علت زیان‌ هایی که گاز R22 مبرد دارد، پیشنهادات بسیار زیادی جهت جایگزینی گازهای دیگر به جای آن مطرح شده است. یکی از این گازها که می‌ تواند در زمینه تهویه مطبوع یک جایگزین خوب و ایده‌ آل برای گاز R22  باشد، گاز مبرد R410a  است.

گاز R22 مبرد از نظر عملکرد و کارایی کاملا مشابه با گاز R22  است و در قالب کپسول‌ های روتاری استفاده می‌ شود، اما ضرر و زیان‌ های بسیار کم تری در مقایسه با گاز R22  دارد و می‌ تواند حتی به صورت استفاده مداوم و پیوسته نیز جایگزین مناسبی برای گاز R22 مبرد محسوب شود.

جدیدترین و به روزترین گاز مبردی که به وسیله دانشمندان کشف و شناخته شده است و می‌ تواند در انواع سیستم‌ های برودتی استفاده شود گاز مبرد R600  می‌ باشد. این گاز نیز خواص خاص و ویژه‌ ای دارد و بسیاری از ضرر و زیان‌ های گاز R22 را ندارد.

جمع بندی

گاز R22 مبرد از جمله کاربردی ترین و قدیمی ترین گاز هست که در سیستم های تهویه و برودتی استفاده می گردد. این گاز به دلیل خواص ترمودینامیکی مناسبی که دارد، در انواع سیستم هایی که دارای دمای بالای صفر و یا زیر صفر هستند مورد استفاده قرار می گیرد.  قیمت مناسب این نوع گاز فریون در شرکت تهران فریون نیز یکی از دلایل محبوبیت این محصول در کل دنیا می باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین جایگزین برای گاز کولر R22 چیست؟

معرفی کپسول گاز کولر R22

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *